Doprava v Maroku - vše, co potřebujete vědět
Cestování po Maroku nabízí nejen fascinující kulturní zážitky, ale také pestrou škálu dopravních možností - od moderních vysokorychlostních vlaků až po tradiční oslí povozy. Způsob, jakým se budete po této severoafrické zemi přesouvat, může výrazně ovlivnit celkový dojem z vaší cesty. V některých situacích oceníte pohodlí klimatizovaného vlaku, jindy bude dobrodružství v podobě sdíleného taxi "grand taxi" nenahraditelnou zkušeností.
Naše redakce po mnoha cestách do Maroka zjistila, že marocká dopravní infrastruktura patří k nejlepším v celé Africe, především ve velkých městech a mezi turistickými centry. Zároveň je cenově velmi dostupná - například jízdenka luxusním dálkovým autobusem z Marrákeše do Essaouiry (cca 190 km) vás vyjde na pouhých 80-100 MAD (marocký dirham), což je v přepočtu asi 180-220 Kč.
Při plánování cesty po Maroku je dobré vědět, že:
- Největší města jako Casablanca, Rabat, Marrákeš a Fez jsou propojena kvalitní vlakovou sítí ONCF
- Pro přesuny mezi menšími městy funguje rozsáhlá síť meziměstských autobusů CTM a Supratours
- Ve městech se využívají "petit taxi" (max. 3 cestující), mezi městy "grand taxi" (sdílené vozy pro 6 osob)
- Mobilní aplikace jsou v Maroku méně rozšířené, ale ve větších městech funguje např. Careem (místní alternativa Uberu)
- Pro jízdní řády vlaků je užitečná oficiální aplikace a web ONCF (www.oncf.ma)
Náš tajný tip: Pokud plánujete prozkoumat odlehlejší oblasti jako pohoří Atlas nebo saharu, zvažte kombinaci veřejné dopravy do větších měst a následné najmutí místního průvodce s vozem pro další cesty. Ušetříte si stres z navigace v komplikovaném terénu a získáte cenné informace od místních.
Jízdenky a tarify
Systém jízdenek a tarifů se v Maroku liší podle typu dopravy. Na rozdíl od evropských zemí zde nenajdete jednotný integrovaný systém, každý dopravce má vlastní pravidla a cenovou politiku.
Vlakové jízdenky ONCF
Marocké státní dráhy ONCF nabízí několik typů jízdenek:
- Standardní jednosměrné jízdenky - cena závisí na vzdálenosti a třídě (1. nebo 2. třída)
- Zpáteční jízdenky - poskytují slevu přibližně 20 % oproti dvěma jednosměrným
- Carte Jeune - slevová karta pro cestující do 26 let (199 MAD) nabízející 25-30 % slevu na všechny cesty
- Carte Sénior - slevová karta pro cestující nad 60 let se slevami 25-30 %
Jízdenky lze zakoupit na nádražích, v automatech nebo online přes web ONCF. Doporučujeme rezervaci předem, zejména na vysokorychlostní vlak Al Boraq (Tanger-Casablanca), který bývá často vyprodaný. Platba je možná kartou nebo v hotovosti.
Autobusové jízdenky
Hlavní dálkoví autobusoví dopravci CTM a Supratours fungují podobným způsobem:
- Jízdenky se kupují buď na autobusových nádražích (gares routières), v kancelářích dopravců nebo online (CTM má vlastní web s rezervačním systémem)
- Ceny jsou fixní podle trasy a typu autobusu (standardní vs. luxusní)
- Neexistují žádné zvláštní slevové programy, ale děti do 3 let cestují zdarma
- Rezervace předem je velmi doporučována, zejména pro oblíbené trasy nebo během turistické sezóny
U místních autobusů (SATAS, ALSA a další regionální společnosti) se jízdenky většinou kupují přímo u řidiče a ceny jsou nižší než u prémiových dopravců. Zde je ale třeba počítat s nižším komfortem.
Městská doprava
Ve velkých městech jako Casablanca, Rabat nebo Marrákeš funguje systém jednotlivých jízdenek:
- Tramvaje v Casablance a Rabatu - jednotlivá jízdenka stojí 6-7 MAD, denní jízdenka cca 20 MAD
- Městské autobusy - jízdenky se kupují u řidiče, cena 3-5 MAD podle města
- V Casablance funguje také aplikace Casa Transport pro elektronické jízdenky
Jak ušetřit
- Pořiďte si slevovou kartu ONCF, pokud plánujete více vlakových cest
- Využívejte sdílená "grand taxi" mezi městy - když se naplní všech 6 míst, vyjde cesta levněji než autobusem
- Cestujte mimo hlavní turistickou sezónu (červen-září), kdy jsou ceny dopravy vyšší
- Nakupujte jízdenky s předstihem, zejména u CTM a Supratours (někdy nabízejí slevy při online rezervaci)
- Pro delší cesty zvažte noční spoje, ušetříte za jednu noc ubytování
Železniční doprava v Maroku
Vlaky jsou bezpochyby nejpohodlnějším způsobem cestování mezi marockými městy. Železniční síť ONCF spojuje většinu turisticky významných destinací v severní a centrální části země. Pýchou marocké železnice je vysokorychlostní trať Al Boraq mezi Tangerem a Casablancou, která byla uvedena do provozu v roce 2018 a zkrátila cestu z původních 5 hodin na pouhé 2 hodiny.
Marocké vlaky nabízejí dvě třídy:
- Première classe (1. třída) - klimatizované vozy s pohodlnými, rezervovanými místy, obvykle 6 sedadel v kupé
- Deuxième classe (2. třída) - prostornější vozy s nereservovanými místy, stále relativně pohodlné
V hlavní železniční síti rozlišujeme dva typy vlaků:
- Al Boraq - vysokorychlostní vlaky na trase Tanger-Kenitra-Rabat-Casablanca
- Al Atlas - běžné vlaky na ostatních tratích (Casablanca-Marrákeš, Fez-Oujda atd.)
Náš tajný tip: Na delších trasách jako je Casablanca-Marrákeš nebo Marrákeš-Fez zvažte příplatek za první třídu. Za přibližně o 50 % vyšší cenu získáte výrazně větší pohodlí, garantované místo k sezení a menší pravděpodobnost zpoždění.
Hlavní železniční tepnou je linie Tanger-Casablanca-Marrákeš, kterou denně projíždí desítky spojů. Další významné tratě vedou z Casablanky do Fezu a Meknesu a dále na východ do Oujdy u alžírských hranic.
_1758199188178.jpg&w=2000&h=1333&q=50&fit=inside&output=webp)
Autobusová doprava
Autobusy jsou v Maroku vůbec nejrozšířenějším dopravním prostředkem, který pokrývá i místa bez železničního spojení. Na výběr máte z několika úrovní služeb od luxusních dálkových autobusů až po lokální "houkačky".
Hlavními provozovateli dálkových autobusů jsou:
- CTM (Compagnie de Transport au Maroc) - prémiový dopravce s nejnovějšími autobusy, WiFi, klimatizací, toaletou a přesnými jízdními řády
- Supratours - kvalitní dopravce vlastněný společností ONCF, navazující na vlakové spoje
- ALSA - španělský dopravce působící zejména v severním Maroku
- Místní společnosti - SATAS, Trans Ghazala a další regionální dopravci
Kvalita autobusů u CTM a Supratours je srovnatelná s evropskými standardy - klimatizace funguje spolehlivě, sedadla jsou pohodlná a na delších trasách jsou pravidelné přestávky. Ceny jsou přitom zlomkem toho, co byste zaplatili v Evropě - například cesta z Marrákeše do Fezu (cca 530 km) stojí kolem 220 MAD (asi 490 Kč) s CTM.
U místních společností je cena nižší, ale počítejte s přeplněnými autobusy bez klimatizace, častými zastávkami a nejistými jízdními řády. Na druhou stranu se dostanete i do odlehlejších míst, kam prémiové společnosti nejezdí.
Při cestování autobusem mějte na paměti, že:
- Na autobusových nádražích často potkáte "pomocníky", kteří vás chtějí nasměrovat k určité společnosti za provizi - buďte asertivní a jděte rovnou k oficiálním přepážkám
- Zavazadla se ukládají do zavazadlového prostoru a obvykle dostanete lístek - mějte ho po ruce při vyzvedávání
- Během Ramadánu nebo významných svátků bývají autobusy přeplněné, kupujte jízdenky s velkým předstihem
_1758198456293.jpg&w=2000&h=1346&q=50&fit=inside&output=webp)
"Grand taxi" - mezipříběh marockých silnic
Fenomén sdílených "grand taxi" je něco, co si každý návštěvník Maroka musí alespoň jednou vyzkoušet. Jde o sdílené Mercedes sedany (často modely ze 70. a 80. let), které slouží jako meziměstská doprava tam, kde nejezdí autobusy nebo vlaky, nebo jako rychlejší alternativa.
V každém "grand taxi" cestuje standardně šest pasažérů - čtyři vzadu a dva vepředu vedle řidiče. Ano, čtete správně - na zadní sedačku se běžně naskládají čtyři dospělí lidé. Pro Evropana to může být nejprve šok, ale je to součást autentického zážitku. Pokud vám je tato představa nepříjemná, můžete si za příplatek "koupit" více míst.
Jak to funguje:
- Grand taxi odjíždí, až když je plně obsazené (všech 6 míst)
- Stanoviště najdete obvykle poblíž autobusových nádraží nebo na určených místech ve městě
- Cena je fixní podle destinace a platí se řidiči přímo v hotovosti
- Nemáte-li rádi těsné prostory, můžete si za dvojnásobnou nebo trojnásobnou cenu koupit více míst
Nejfrekventovanější trasy grand taxi jsou mezi sousedními městy nebo na trasách, kde nejezdí pravidelné autobusy. Například mezi Essaouirou a okolními vesnicemi, mezi Marrákeší a Ourika Valley nebo v okolí Chefchaouenu.

Petit taxi - městská doprava
Ve všech marockých městech fungují tzv. "petit taxi" - malá vozidla s kapacitou maximálně 3 cestujících (včetně řidiče), která slouží pouze pro přepravu v rámci města. Každé město má svou vlastní barvu taxi - v Marrákeši jsou okrové, v Casablance červené, v Rabatu modré.
Ceny jízdy "petit taxi":
- Nástupní taxa je kolem 7-8 MAD (16-18 Kč)
- Každý kilometr stojí přibližně 2-3 MAD
- V noci (22:00-6:00) se ceny zvyšují o 50 %
- Většina taxíků má taxametr, ale ne všichni řidiči ho používají - domluvte se na ceně předem
Pro cestování "petit taxi" je dobré vědět, že řidič může během jízdy nabírat další cestující, pokud jedou stejným směrem. Pokud chcete taxi jen pro sebe, musíte to výslovně zmínit a zaplatit za všechna místa ("taxi complet").
Noční doprava
Cestování v nočních hodinách v Maroku nabízí několik možností, které mohou být praktické zejména pro delší trasy.
Noční vlaky
ONCF provozuje několik nočních spojů s lůžkovými a lehátkovými vozy:
- Trasa Tanger - Marrákeš (přes Casablancu)
- Trasa Casablanca - Oujda
Noční vlaky nabízejí klimatizované vozy s lehátky (couchettes) nebo soukromými kajutami. Za příplatek získáte soukromé kupé, které lze zamknout. Cena lůžka v nočním vlaku je vyšší než běžná jízdenka, ale ušetříte za jednu noc ubytování.
Noční autobusy
CTM a Supratours provozují noční spoje na hlavních trasách, například:
- Marrákeš - Agadir
- Casablanca - Errachidia
- Tanger - Marrákeš
Noční autobusy jsou většinou luxusnější varianty s polohovatelnými sedadly, klimatizací a minimem zastávek. Na delších trasách bývá jedna delší přestávka kolem půlnoci.
Intervaly nočních spojů jsou obvykle omezené - většinou jeden nebo dva spoje každou noc. Je proto nutné si jízdenku koupit s předstihem.
Z bezpečnostního hlediska jsou organizované noční spoje bezproblémové. Přesto dbejte na svoje osobní věci a cennosti mějte stále u sebe.
Organizované výlety
Pro objevování obtížněji dostupných míst Maroka jsou organizované výlety často nejlepší volbou. Ušetříte si starosti s dopravou, plánováním a získáte přitom cenné informace od místních průvodců.
Nejlepší výlety v Maroku
- Marrákeš: Agafay Pouštní jízda na čtyřkolkách a velbloudech s večerní show
- Marrákeš: Let balónem, berberská snídaně a certifikát
- Z Marrákeše: Vodopády Ouzoud Pěší túra a výlet lodí s průvodcem
- Z Marrákeše: Třídenní výlet do Merzougy a saharské pouště.
- Marrákeš: Pohoří Atlas, údolí Ourika, vodopád a oběd
- Celodenní výlet z Fezu do Chefchaouenu (sdílená skupinová prohlídka)
- Marrákeš: Vstup do zahrady Majorelle, YSL a Berberského muzea

Taxi a alternativní služby
Taxi služby jsou v Maroku všudypřítomné a představují často nejpohodlnější způsob dopravy ve městech i mezi nimi.
Oficiální taxi služby
Jak jsme již zmínili, v Maroku existují dva typy taxi:
- Petit taxi - malá městská taxi (max. 3 cestující) jezdící pouze v hranicích města
- Grand taxi - větší meziměstská taxi (obvykle Mercedes) pro 6 cestujících
Při využívání služeb petit taxi vždy trvejte na použití taxametru nebo se domluvte na ceně předem. Ve velkých městech a turistických oblastech se někteří řidiči snaží účtovat přemrštěné ceny - běžná cena za krátkou jízdu ve městě by neměla přesáhnout 30 MAD (cca 65 Kč).
Taxi aplikace
Ve větších marockých městech fungují také alternativní taxi služby dostupné přes aplikace:
- Careem - nejrozšířenější taxi aplikace v Maroku, dostupná v Casablance, Rabatu, Marrákeši a dalších velkých městech
- Heetch - francouzská alternativa fungující zejména v Casablance a Rabatu
- Yassir - nová služba na marockém trhu
Na rozdíl od řady jiných zemí, Uber v Maroku nefunguje (ukončil činnost v roce 2018). Bolt zatím také není na marockém trhu aktivní.
Tyto aplikace mají několik výhod oproti běžným taxi:
- Předem víte odhadovanou cenu jízdy
- Nemusíte se dohadovat o ceně ani vysvětlovat trasu
- Platit můžete kartou přímo přes aplikaci (u některých služeb)
Hlavní nevýhodou je, že tyto služby nejsou dostupné mimo velká města a občas může být problém s pokrytím v určitých částech dne.

Půjčovny kol a koloběžek
Cyklistika jako způsob dopravy není v marockých městech příliš rozšířená, především kvůli chaotické dopravě a nedostatku cyklistické infrastruktury. Přesto existují možnosti, jak si kolo půjčit, zejména v turistických oblastech.
Půjčovny kol v turistických destinacích
V Marrákeši, Essaouiře, Agadiru a dalších turistických městech najdete soukromé půjčovny kol. Ceny se pohybují kolem 80-150 MAD (180-330 Kč) za den. Vždy si zkontrolujte stav kola před převzetím a domluvte se na možnostech případné asistence při defektu nebo technických problémech.
Některé hotely a riady (tradiční marocké domy) nabízejí svým hostům kola zdarma nebo za symbolický poplatek.
Cyklistické výlety
Pro milovníky cyklistiky jsou atraktivní zejména:
- Okolí Marrákeše a úpatí Atlasu
- Pobřežní trasy kolem Essaouiry a Agadiru
- Venkovské oblasti v údolí Ourika
Organizované cyklistické výlety jsou bezpečnější variantou než samostatné výpravy, zejména pro ty, kdo neznají místní podmínky. Kvalitní cyklistické výlety s anglicky mluvícími průvodci najdete na getyourguide.com.
Sdílené koloběžky
Na rozdíl od mnoha evropských měst, služby sdílených elektrokoloběžek zatím v Maroku nejsou rozšířené. Ani v největších městech jako Casablanca nebo Marrákeš nenajdete služby typu Lime nebo Bird.

Automobilová doprava
Pokud hledáte maximální flexibilitu při objevování Maroka, pronájem auta může být ideální volbou. Díky vlastnímu vozidlu se dostanete do odlehlejších míst a můžete si upravit itinerář podle vlastních představ.
Půjčení auta
V Maroku působí všechny velké mezinárodní půjčovny (Hertz, Avis, Europcar), ale i místní společnosti. Pro nejlepší ceny doporučujeme srovnávač rentalcars.com, kde často najdete výrazně výhodnější nabídky než přímo na pobočkách.
Pro půjčení auta v Maroku budete potřebovat:
- Řidičský průkaz (mezinárodní není vyžadován, ale může být užitečný)
- Platební kartu na jméno řidiče pro blokaci kauce
- Minimální věk 21 let (některé půjčovny vyžadují 23 nebo 25 let)
Ceny začínají přibližně od 250 MAD (560 Kč) za den za základní model, ale doporučujeme zvolit alespoň střední třídu s klimatizací, zejména v letních měsících.
Podmínky na silnicích
Kvalita silnic v Maroku je různorodá:
- Dálnice - moderní, placené, spojují hlavní města (Casablanca-Rabat-Tanger, Casablanca-Marrákeš, Rabat-Fez)
- Hlavní silnice - většinou v dobrém stavu, někdy úzké a klikaté v horách
- Vedlejší silnice - často v horším stavu, s výmoly a bez značení
- Horské průsmyky - mohou být nebezpečné zejména za špatného počasí, v zimě občas uzavřené kvůli sněhu
Marocký styl jízdy může být pro evropské řidiče zpočátku šokující - pravidla silničního provozu jsou často považována spíše za doporučení. Buďte vždy maximálně obezřetní, zejména ve městech, kde musíte dávat pozor na chodce, motocykly, oslí povozy i pouliční prodejce.
Náš tajný tip: Pro navigaci mimo velká města nemusíte spoléhat jen na Google Maps. Stáhněte si offline mapy v aplikaci Maps.me, která obsahuje i menší cesty a stezky, které v Google Maps chybí. Zejména v horských oblastech a malých vesnicích je tento nástroj neocenitelný.
Parkování
Ve větších městech najdete placená parkoviště (cca 3-5 MAD/hodinu nebo 20-30 MAD/den), často hlídaná neoficiálními "hlídači", kterým se dává malý bakšiš (5-10 MAD). V historických centrech (mediny) není povoleno parkovat - auto musíte nechat na vyhrazených parkovištích u vstupních bran.
Kde najdete více informací
Nejčastější dotazy
Je v Maroku bezpečné cestovat veřejnou dopravou?
Ano, veřejná doprava v Maroku je obecně bezpečná. Hlavní vlakové a autobusové linky jsou spolehlivé a používané turisty i místními. Jako všude ve světě je dobré dávat pozor na své osobní věci, zejména na rušných nádražích.
Kolik stojí jízdenka na vlak z Casablanky do Marrákeše?
Jednosměrná jízdenka na vlak z Casablanky do Marrákeše stojí přibližně 90-130 MAD (200-290 Kč) ve druhé třídě a 140-180 MAD (310-400 Kč) v první třídě. Cesta trvá asi 3 hodiny.
Jak se dostanu z letiště v Marrákeši do centra města?
Z letiště Menara v Marrákeši do centra můžete využít autobusovou linku 19 (30 MAD), taxi (obvykle kolem 100 MAD ve dne, 150 MAD v noci) nebo předem objednaný transfer přes hotel či online služby.
Potřebuji mezinárodní řidičský průkaz pro řízení v Maroku?
Technicky není mezinárodní řidičský průkaz v Maroku vyžadován, většina půjčoven akceptuje běžný evropský řidičský průkaz. Pro jistotu je však dobré mít mezinárodní řidičský průkaz s sebou, zejména při kontrolách policie mimo turistická centra.
Jak často jezdí vlaky mezi hlavními marockými městy?
Na hlavních trasách jako Casablanca-Rabat jezdí vlaky přibližně každou hodinu. Mezi Casablankou a Marrákeší jezdí vlaky zhruba každé dvě hodiny. Na méně frekventovaných trasách mohou být intervaly delší, 3-4 vlaky denně.
Je lepší cestovat po Maroku autobusem nebo vlakem?
Pokud máte na výběr, vlak je obvykle pohodlnější, rychlejší a přesnější. Autobusy CTM nebo Supratours jsou však také dobrou volbou a dostanete se s nimi i do míst bez železničního spojení. Pro cesty do hor nebo pouště jsou nejlepší organizované výlety nebo pronájem auta.
Funguje v Maroku Uber nebo podobné služby?
Uber v Maroku nefunguje (službu ukončil v roce 2018). Ve větších městech můžete využít alternativy jako Careem, Heetch nebo Yassir, které fungují na podobném principu.
Je nutné rezervovat jízdenky na dálkové autobusy předem?
Ano, pro kvalitní dálkové autobusy CTM a Supratours doporučujeme rezervaci předem, zejména v hlavní turistické sezóně nebo během marockých svátků. Jízdenky lze rezervovat online nebo na autobusových nádražích několik dní předem.
Kolik stojí taxi z letiště v Casablance do centra města?
Cesta taxi z letiště Mohammeda V. v Casablance do centra města stojí přibližně 250-300 MAD (550-670 Kč). Alternativně můžete využít vlak, který stojí kolem 40 MAD a jezdí každou hodinu.
Jak funguje platba na marockých dálnicích?
Marocké dálnice jsou zpoplatněné a platí se v hotovosti na mýtných branách. Neexistuje žádný elektronický systém ani známky. Cena závisí na délce trasy - například cesta z Casablanky do Marrákeše vyjde přibližně na 80 MAD (180 Kč).
