Kde a jak si půjčit auto v Madridu?
Madrid jako pulzující metropole Španělska nabízí několik možností, kde si můžete pronajmout vůz. Ať už přiletíte na letiště Adolfo Suárez Madrid-Barajas nebo plánujete půjčení v centru města, máte na výběr z řady renomovaných i menších poskytovatelů.
Půjčení auta na letišti Madrid-Barajas
V Madridu si můžete půjčit auto na letišti Barajas, kde najdete pobočky renomovaných půjčoven jako Avis, Europcar, Hertz nebo Sixt. Autopůjčovny jsou dostupné také v centru města, například poblíž hlavního vlakového nádraží Atocha nebo stanice Chamartín.
Pro zajištění nejlepší ceny a širokého výběru doporučujeme rezervovat auto předem přes platformy jako Rentalcars. Půjčení auta v Madridu je ideální pro výlety do okolí, například do Toleda, Segovie nebo na venkovské vinice.
Půjčení auta v centru Madridu
Pokud již v Madridu nějaký čas pobýváte nebo nechcete auto ihned po příletu, můžete využít některou z poboček v centru města.
- Výhodou je menší vytíženost než na letišti a často i nižší ceny
- Většina velkých půjčoven má pobočky v blízkosti hlavních vlakových stanic Atocha a Chamartín
- Menší lokální poskytovatelé mohou nabídnout lepší ceny, ale ověřte si recenze
Při přebírání vozu vždy důkladně zkontrolujte a zdokumentujte (nejlépe fotograficky) jakékoliv existující poškození. Madridské půjčovny jsou korektní, ale předejdete tak případným nedorozuměním při vracení vozu.

Kolik stojí půjčení auta v Madridu?
Ceny pronájmu automobilu v Madridu se liší podle sezóny, typu vozu a délky pronájmu. Obecně patří Madrid k cenově dostupnějším evropským metropolím pro půjčení auta.
Přibližné denní ceny pronájmu
- Malé ekonomické vozy (např. Seat Ibiza): 25-40 € za den
- Střední třída (např. Seat Leon, VW Golf): 35-60 € za den
- SUV a prostornější vozy: od 60 € za den
- Prémiové vozy: od 100 € za den
V hlavní turistické sezóně (červenec, srpen) a během významných svátků či veletrhů mohou ceny vzrůst až o 30 %. Naopak mimo sezónu (listopad-únor, kromě Vánoc) lze najít opravdu výhodné nabídky.
Při delším pronájmu (týden a více) můžete očekávat výrazné slevy, často až 30-40 % oproti denní sazbě. Také platí, že čím dříve rezervujete, tím lepší cenu obvykle získáte.
Jaké doklady budete potřebovat a jak zaplatit v Madridu?
Pro půjčení auta v Madridu budete potřebovat platný řidičský průkaz, občanský průkaz nebo pas a kreditní kartu na jméno řidiče. Pokud nejste z EU, může být vyžadován mezinárodní řidičský průkaz.
Pro platbu i blokaci kauce budete potřebovat kreditní kartu. Debetní karty obvykle nejsou akceptovány pro složení kauce, i když některé půjčovny je mohou přijmout pro samotnou platbu pronájmu.
- Výše kauce se pohybuje od 200 € u menších vozů až po 1000 € u luxusních modelů
- Kauce je blokována na kartě a uvolněna po bezproblémovém vrácení vozu
- Některé půjčovny nabízejí možnost snížení nebo vyhnutí se kauci za příplatek
Platit můžete v eurech nebo kartou. Hotovostní platba je akceptována jen výjimečně a spíše u menších lokálních půjčoven.

Ceny benzínu a hustota sítě čerpacích stanic v Madridu
Madrid a okolí nabízí dostatečnou síť čerpacích stanic, takže nemusíte mít obavy, že byste zůstali bez paliva. Ceny jsou v rámci Evropy středně vysoké.
Aktuální ceny paliv
- Benzín Natural 95: 1,50-1,70 € za litr
- Nafta (Diesel): 1,40-1,60 € za litr
- Prémiová paliva (98 oktanů): 1,65-1,85 € za litr
Ceny se mohou lišit mezi jednotlivými čerpacími stanicemi až o 20 centů na litr. Obecně platí, že nejdražší jsou čerpací stanice na dálnicích a v centru města, zatímco u hypermarketů (Carrefour, Alcampo) najdete nejnižší ceny.
Kde tankovat
V Madridu a okolí najdete hlavně čerpací stanice značek Repsol, Cepsa a BP. Hustota stanic je vysoká, ve městě je prakticky na každé větší křižovatce.
- V centru města jsou stanice rozmístěny každých 1-2 km
- Na dálnicích a hlavních tazích každých 20-30 km
- Většina stanic je otevřena 24 hodin denně
- Některé menší stanice ve městě mohou mít v noci samoobslužný režim (jen platba kartou)
Mýtné a dálniční poplatky v Madridu
Španělsko má kombinovaný systém placených a neplacených dálnic, který může být pro návštěvníky zpočátku matoucí. V okolí Madridu najdete oba typy.
Systém dálnic
- Autovías (označené A-) jsou bezplatné dálnice
- Autopistas (označené AP-) jsou zpoplatněné dálnice
- Radiales (R-1 až R-5) jsou placené rychlostní silnice vedoucí z Madridu
Přímo v Madridu a bezprostředním okolí je většina hlavních silnic bezplatných, včetně dálničního okruhu M-30 a vnějšího okruhu M-40. Placené jsou především některé novější radiální dálnice vedoucí z města.
Ceny mýtného
Ceny mýtného závisí na délce trasy a typu vozidla. Pro běžný osobní automobil se můžete orientačně řídit následujícími cenami:
- Krátké úseky (do 20 km): 1-3 €
- Střední vzdálenosti (20-100 km): 3-10 €
- Delší trasy: 10-25 €
Mýtné se platí v hotovosti nebo kartou na mýtných branách. Některé dálnice nabízejí i elektronické mýtné ViaT, které ale většina turistů nevyužije.
Parkování v Madridu
Parkování ve městě může být výzvou. Madrid používá zónový parkovací systém SER:
- Modrá zóna (Zona Azul): časově omezené parkování pro všechny, max. 2-4 hodiny
- Zelená zóna (Zona Verde): primárně pro rezidenty, návštěvníci mohou parkovat max. 1-2 hodiny
- Parkovací automaty přijímají mince nebo platební karty
- Ceny: 1-2,50 € za hodinu podle zóny a denní doby
Alternativou jsou podzemní garáže (15-25 € za den) nebo P+R parkoviště na okraji města (obvykle kolem 5 € za den s možností použití veřejné dopravy).

Dopravní předpisy v Madridu
- Španělsko má pravostranný provoz.
- Maximální rychlost ve městě je 50 km/h, mimo město 90 km/h a na dálnicích 120 km/h.
- Bezpečnostní pásy jsou povinné pro všechny cestující.
- Alkoholový limit je 0,5 ‰, ale pro nové řidiče (do dvou let od získání řidičského průkazu) je limit snížen na 0,3 ‰.
- Telefonování za jízdy je povoleno pouze s handsfree.
V Madridu platí od roku 2018 nízkoemisní zóna "Madrid Central" (nyní přejmenovaná na "Madrid 360"), která omezuje vjezd vozidel do historického centra. Turisté s pronajatými vozy obvykle mohou vjet, pokud míří do hotelu nebo parkoviště v této zóně, ale je dobré si to ověřit předem.
Specifika madridského provozu
- Přednost na kruhových objezdech mají vozy přijíždějící zprava (řidiči vjíždějící na kruhový objezd)
- Na některých křižovatkách platí pravidlo "ceda el paso" (dej přednost), označené trojúhelníkovým značením
- Používání klaksonu je ve městě zakázáno, kromě akutního nebezpečí
- Mobilní telefon lze používat pouze s hands-free sadou
Pokuty za dopravní přestupky jsou ve Španělsku poměrně vysoké, od 100 € za drobné přestupky až po několik tisíc za závažné porušení pravidel.
Cestování s dětmi
Pokud cestujete s dětmi, platí v Madridu a celém Španělsku jasná pravidla pro jejich bezpečnou přepravu v automobilu.
Dětské zádržné systémy
- Děti s výškou pod 135 cm musí cestovat v odpovídajícím dětském zádržném systému
- Děti do 15 měsíců musí být přepravovány v autosedačce proti směru jízdy
- Děti nesmí cestovat na předním sedadle, pokud nemají odpovídající sedačku a není deaktivován airbag
- Autosedačky musí odpovídat normě ECE R44/04 nebo novější ECE R129 (i-Size)
Většina autopůjčoven nabízí dětské sedačky k pronájmu, ceny se pohybují mezi 8-15 € za den s maximálním týdenním poplatkem kolem 60-80 €. Vždy je lepší rezervovat sedačku předem, zvláště v hlavní sezóně.
Praktické tipy pro cesty s dětmi
- Plánujte častější zastávky - každou 1-2 hodiny
- Madridské okolí nabízí mnoho dětských hřišť a parků vhodných pro přestávky
- Využijte odpočívadla na dálnicích, která jsou vybavena toaletami a občerstvením
- Nezapomeňte na sluneční clony do oken - španělské slunce je intenzivní

Provoz na silnicích v Madridu
Madrid je pulzující metropole s hustým provozem, který může být pro neznalé řidiče poměrně stresující. Nejintenzivnější doprava je během ranní (7:30-9:30) a odpolední (17:30-20:00) špičky.
Charakteristika madridského provozu
- Agresivnější styl jízdy oproti České republice
- Rychlé přejíždění mezi pruhy bez použití blinkrů je běžné
- Klakson se používá častěji než u nás
- Parkování je umění samo o sobě - Španělé se nebojí "dotknout" nárazníky při parkování
Nejrušnější jsou vnitřní okruh M-30 a vnější okruh M-40, zejména v místech, kde se napojují radiální dálnice vedoucí z/do města. Pokud chcete těmto úsekům v dopravní špičce vyhnout, počítejte s objížďkou a delším časem cesty.
Navigace a dopravní aplikace
V Madridu se bez navigace neobejdete, město má složitý systém jednosměrek a omezení vjezdu. Doporučujeme:
- Google Maps - funguje spolehlivě a ukazuje dopravní situaci v reálném čase
- Waze - oblíbený mezi místními, upozorňuje i na policejní hlídky
- TomTom GO - placená, ale velmi přesná navigace
Pokud chcete jezdit skutečně jako místní, nastavte si navigaci na "vyhýbat se placeným úsekům" - Madriďané raději jedou delší trasou, než by platili mýto.

Na co si dát pozor při půjčení auta v Madridu
Ačkoliv je půjčení auta v Madridu obecně bezproblémové, existuje několik úskalí, kterým je dobré se vyhnout.
Skryté poplatky a pojištění
- Pečlivě čtěte smlouvu o pronájmu - i drobným písmem
- Zkontrolujte, zda základní cena zahrnuje pojištění CDW a odcizení
- Ověřte si limit najetých kilometrů - některé levné nabídky mají omezení
- Pozor na příplatek za mladého/staršího řidiče, druhého řidiče nebo jednosměrný pronájem
Zvažte plné pojištění bez spoluúčasti. Základní pojištění CDW obvykle zahrnuje spoluúčast 600-1200 €, kterou zaplatíte v případě poškození vozu.
Bezpečnost vozidla
- Nenechávejte ve voze cennosti - zejména v turistických oblastech
- Vyhněte se parkování v odlehlých nebo neosvětlených ulicích
- V Madridu jsou bohužel časté krádeže z aut, zvláště těch s cizí registrační značkou
- Zavazadla vždy ukládejte do kufru, nikoliv na viditelné místo
Stav vozovek a nebezpečné úseky
Silnice v Madridu a okolí jsou obecně v dobrém stavu, ale občas můžete narazit na výmoly nebo nedokončené opravy. Obzvláště opatrní buďte při jízdě v těchto situacích:
- V historickém centru, kde jsou úzké uličky s omezeným výhledem
- Na rychlých výpadovkách z města, kde se často mění rychlostní limity
- V okolí velkých stadionů během sportovních událostí
- V horských oblastech severozápadně od Madridu v zimních měsících

