Bombaj je hustě obydlená metropole ležící na západním pobřeží Indie. Jedná se o turisticky jedno z nejatraktivnějších indických měst, a to především díky četným architektonickým skvostům z dob britského kolonialismu.

 
Jak se dostat z letiště?

 

Mumbai’s Chhatrapati Shivaji International Airport

Zhruba 30 kilometrů od Bombaje vzdálené Mumbai’s Chhatrapati Shivaji je nevytěžovanějším letištěm v Indii. Pokud cestujete z Evropy, s největší pravděpodobností skončíte svůj let na terminálu č. 2.

Taxi

Turistům cestujícím poprvé do Indie se doporučuje využít pro cestu z letiště taxislužeb. Za taxi z letiště do centra města zaplatíte kolem 600 INR, což je přibližně 220 Kč. Pro co největší bezpečí se vyplatí koupit si předplacený kupón na taxi, který lze pořídit v jakékoliv kanceláři na letišti. S ním pak máte jistotu, že vás taxikář neošidí.

Autobusové spojení

Alternativou za taxi jsou autobusové linky 337 a 308 mířící směrem na Andheri Station. Odsud je poté třeba cestovat buď modrou, nebo červenou a následně s přestupem zelenou linkou metra až do centra města. Při cestě je nicméně třeba brát v potaz, že modrou linkou budete projíždět skrze Dharavi – největší asijský slum. Jízdné poté nicméně vyjde na cca 30 INR.

 

Ubytování v Bombaji

 

Bombaj je městem plným kontrastů a ubytování tak není žádnou výjimkou. Zatímco nejlevnější hostely nabízející naprostý základ pořídíte od 100 Kč na noc, za ceny kolem 750 Kč můžete od pokoje očekávat evropský standard.

 

Doprava v Bombaji

 

Páteří veřejné dopravy v Bombaji je systém tří železničních linek rozdělených podle barev na modrou, červenou a zelenou linku. Soupravy jsou rozděleny na první a druhou třídu, přičemž jízda v druhé třídě vás v závislosti na vzdálenosti vyjde řádově na jednotky či desítky rupií, ale budete muset čelit nekonečným davům spolucestujících. Turistům se tak doporučuje zakoupit jednodenní jízdenku do první třídy, která stojí 275 rupií. Mimo dopravních špiček je železnice poměrně spolehlivým a rychlým způsobem dopravy, výhodou je i to, že železniční linky fungují od 4:00 do 1:00.

Alternativou za železnici je od roku 2014 metro, které projíždí celkem 12 stanicemi na trase

Versova, D.N. Nagar, Azad Nagar, Andheri, Western Express Highway, .J.B. Nagar, Airport Road, Marol Naka, Saki Naka, Asalpha, Jagruti Nagar and Ghatkopar

Metro funguje od 5:35 do 23:12 a jízdenky vyjdou v závislosti na ujeté vzdálenosti na 10 až 40 rupií. Kvůli mírně vyšší ceně tak metro není natolik vytížené jako druhá třída železničních linek, stále je však pro evropské turisty bezpečnější využívat první třídu železnice.

Pokud si nevystačíte s metrem ani železnicí, ale nechcete utrácet za taxi, můžete se ještě obrátit na autobusové linky. Ty zajíždějí téměř kamkoliv a s celodenním jízdným za 70 rupií je lze považovat za velice levné. Do autobusů se zpravidla vstupuje zadními dveřmi, a naopak se vystupuje vepředu.

 

By: Jorge Láscar

 

Jak ušetřit na pobytu?

 

Výhodou Bombaje je to, že ubytování, jídlo a případné vstupné do památek je velice levné. Spíše než na způsoby jak ušetřit se tak vyplatí zaměřit se na způsoby jak se nenechat v ruchu velkoměsta okrást.

Při cestování se proto raději vyhněte ranním a večerním špičkám, a pokud nechcete utrácet za taxi, tak si alespoň zaplaťte první třídu v železničních spojích. V Bombaji se taktéž nachází Dharavi  – největší slum v Asii, a je tak vhodné na to brát zřetel a této čtvrti se dostatečným obloukem vyhnout.

 

Památky v Bombaji

 

Brána Indie

Brána Indie je 26 metrů vysoká brána postavená na počest návštěvy krále Jiřího V. počátkem 20. století. Jedná se o první stavbu viděnou při cestě od přístavu a také rušné místo, které díky pouličním umělcům a prodavačům suvenýrů připomíná cirkus.

 

By: garbyal

 

Elefanta

Elefanta je systém jeskyní na ostrově Elefanta nedaleko bombajského přístavu. V tamních jeskyních v roce 1987 zapsaných na seznam UNESCO se nacházejí malby, rytiny a sochy bohu Šivovi, jemuž jsou jeskyně zasvěceny.

 

By: Christian Haugen

 

Národní park Sanjay Gandhi

Národní park Sanjay Gandhi je oblast na předměstí Bombaje. Jedná se o hustý lesní porost, který v sobě ukrývá archeologické naleziště Kanheri či chrám Trimurti. Mimo to je park vyhledávaný pro bujarou floru a faunu, je zde možno spatřit divoké leopardy a byl zde spatřen i bengálský tygr.

 

Chrám Siddhivinayak

Siddhivinayak je pompézní chrám zasvěcený hinduistickému bohu Ganéšovi. Původně skromný chrám je dnes zevnitř vysázený zlatem, v jeho centru se poté nachází mohutná socha Ganéši.

 

Nádraží čhatrapatiho Šivádžího

Nádraží čhatrapatiho Šivádžího je stále činné vlakové nádraží a nejžárnější příklad koloniální viktoriánské gotiky. Nádraží bylo původně vystaveno na počest královny Viktorie, nicméně v roce 1996 bylo přejmenováno po maráthském válečníkovi čhatrapatim Šivádžím.

 

Haji Ali Dargah

Hali Ali Dargah je mešita s katakombami rozkládající se na ostrůvku v jižní části Bombaje. Stavba je unikátním příkladem Indo-Islámské architektury a je spojena s příběhem o dvou zakletých milencích, kteří spočívají v hrobu pod mešitou.

 

By: jensimon7

 

Chhatrapati Shivaji Maharaj Vastu Sangrahalaya

Chhatrapati Shivaji Maharaj Vastu Sangrahalaya je monumentální palác vystavený nedaleko Brány Indie v roce 1922 na oslavu příjezdu tehdejšího prince Jiřího V.. Dnes je palác sídlem hlavního bombajského muzea, mapující pestré indo-islámské dějiny v okolí Bombaje.

 

Mount Mary Church

Basilika sv. Marie je nejvýznamnější katolickou stavbou v Bombaji. Budova postavená za pomoci britských architektů byla otevřena v roce 1760 a slouží jako místo oslav narození Panny Marie.

 

Chrám Mahalaxmi

Mahalaxmi je slavný chrám ležící ve stejnojmenné čtvrti Bombaje. Chrám byl postaven v roce 1831 bohatým kupcem a je zasvěcen bohyni Lakšmi.

 

Pagoda Vipassana

Vipassana je meditační hala na bombajském předměstí Gorai. Hala zdobená zlatou pagodou byla otevřena v roce 2009 a souží jako monument míru a harmonie. Vnitřek síní je zdoben barmskými ornamenty jako projev díků státu Barma za uchování tradic učení Vipassana.

 

By: Francisco Antunes

 

Program na jeden den

 

8:00 – 9:30 – prohlídka paláce Chhatrapati Shivaji Maharaj Vastu Sangrahalaya

9:30 – 10:00 – přesun k nádraží čhatrapatiho Šivádžího

10:00 – 11:00 – prohlídka nádraží

11:00 – 12:30 – přesun k a prohlídka Brány Indie

12:30 – 13:30 – přesun vlakem k mešitě Haji Ali Dargah

13:30 – 15:00 – prohlídka mešity

15:00 – 16:30 – prohlídka přilehlého chrámu Mahalaxmi

16:30 – 17:00 – přesun k chrámu Siddhivinayak

17:00 – 18:30 – prohlídka chrámu

 

9:00 – 11:00 – prohlídka jeskyní na ostrůvku Elefanta

11:00 – 12:30 – přesun přívozem a vlakem do čtvrti Goraj

12:30 – 14:00 – prohlídka pagody Vipassana

14:00 – 14:30 – přejezd vlakem k rezervaci Sanjay Gandhi

14:30 – 17:30 – prohlídka přírodního parku

Průvodce zdarma – Bombaj
Štítky:        

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Získejte cestovatelské tipy jako první!