Zrušený let – kdy mám nárok na odškodnění?

Zrušený let – kdy mám nárok na odškodnění?

Byl váš let zrušen? Při cestování se každý občas dostane do nějaké nepříjemné situace a když se na odletové tabuli rozsvítí zrušený let, často panikaříte. Malou útěchou vám může být fakt, že v těchto případech máte za určitých podmínek nárok na kompenzaci. Více naleznete na levnocestovani.cz/odskodneni.

<

Pokud byl váš let zrušen, většinou si odnesete odškodné. Existují však určité limity, kdy ze zrušení letu odejdete s prázdnou. S prázdnou odejdete pokud:

– Pokud byl let zrušen nejméně 14 dní před odletem.

– Pokud vám byl v období méně (více) jak týden před odletem nabídnut let alternativní, který odlétá nejpozději dvě hodiny před plánovaným odletem a ne déle jak čtyři hodiny plánovaný přílet.

V obou případech však dostanete zpět peníze, které jste dali za letenku. V případě, že je let zrušen kvůli neovlivnitelným událostem (počasí, stávka, apod.), dopravce vám nevyplatí odškodnění žádné.

Co mohu požadovat za zrušený let?

Pokud váš let zruší, dopravce je povinen vám zajisti náhradní dopravu za obdobných cenových podmínek v co nejbližším termínu. Pokud s tím nebudete souhlasit, máte právo na vrácení peněz za letenku a v určitých případech na odškodnění.

Jaká je výše odškodného?

250 EUR/6.720 CZK v případě letu do 1.500 km
400 EUR/10.750 CZK na letu v EU od 1.500 km nebo letu mimo EU v délce 1.500 – 3.500 km
600 EUR/16.100 CZK v případě letu 3.500 km a více

Tyto částky však může dopravce snížit o polovinu, pokud je cestujícím poskytnuto přesměrování a náhradní dopravou budou v cílové destinaci ne později, než:

– 2 hodiny v případě všech letů o délce nejvýše 1 500 km
– 3 hodiny v případě všech letů v Evropské unii, Islandu, Švýcarsku a Norsku delších než 1 500 km a všech ostatních letů od 1 500 km do 3 500 km
– 4 hodiny v případě všech ostatních letů

Jak zažádat o kompenzaci?

O odškodné žádejte písemně nebo e-mailem aerolince, se kterou jste letěli. Letecké společnosti s vámi často nebudou chtít příliš diskutovat, pak je vhodné obrátit se na Úřad pro civilní letectví, která v případě, že uzná reklamaci oprávněnou, vyměří aerolince pokutu. Ta obvykle místo toho se s vámi raději finančně vyrovná. Další možností „bez práce“, je kontaktovat specializovanou firmu, která se zabývá řešením odškodného za zrušené lety.

Na co mám ještě nárok?

Dopravce je povinen poskytnout vám občerstvení, které je přiměřené čekací době. Pokud někde musíte zůstat přes noc, máte nárok i na ubytování a přepravu z letiště a na letiště z místa přespání.