Návrat z práce v cizině: co po Vás budou chtít české úřady?

Většina lidí pracujících dlouhodobě v zahraničí si neplatí v ČR zdravotní pojištění. Jakmile ukončíte pracovní činnost za hranicemi republiky a vrátíte se zpět do České republiky, měli byste kontaktovat zdravotní pojišťovnu a znovu se pojistit. Toto však není vše, co je třeba po návratu zařídit. Co je potřeba nahlásit na již zmíněné zdravotní pojišťovně a co dále musíte zařídit, jsme pro Vás sepsali v tomto článku.

<

1. Kontaktujte zdravotní pojišťovnu

Po návratu je nutné zajít na zdravotní pojišťovnu a znovu se pojistit v ČR. Toto platí pouze, pokud jste byli v zahraničí déle jak 6 měsíců. Do této doby se totiž nelze z pojištění odhlásit a musíte ho platit dál. Po návratu musíte také doložit, že počas Vašeho odhlášení v ČR jste byli přihlášeni ke zdravotnímu pojištění v jiné zemi, případně jste byli pojištěni jiným způsobem. Pokud jste byli pojištěni u tamní pojišťovny, požádejte o potvrzení, která pak předáte v Česku.

Pojištěni můžete být vždy jen v jedné zemi (z důvodu různých dávek, pobírání nemocenské, apod.). Ve výjimečných případech můžete svůj pobyt doložit i jinak. Např. výplatními páskami, nebo jiným dokladem, ze kterého musí být patrné, že jste byli pojištěni v zahraničí.

2. Kontaktujte Úřad práce

Tento bod platí pouze pokud se vracíte do ČR jako nezaměstnaní, pokud chcete hledat nové zaměstnaní prostřednictvím úřadu, nebo pokud chcete žádat o dávky, které úřad poskytuje. S podporou ale příliš nepočítejte, protože na ni s největší pravděpodobností nebudete mít nárok. Pravidlem totiž je, že migrující pracovníci spadají pod sociální systém státu, ve kterém pracují, resp. pracovali. Pokud si ale najdete práci v Česku alespoň na nějakou dobu a poté dáte výpověď, nebo budete propuštěni, český Úřad práce Vám již podporu proplácet bude. Celá situace je poměrně složitá, informujte se proto vždy na konkrétním úřadě, jaký nárok budete mít právě vy.

3. Kontaktujte správu sociálního zabezpečení (pokud jste byli jako OSVČ, příp.důchodově pojištěni) – není povinné

Nárok na dávky v nezaměstnanosti vzniká pouze v některých případech. Například pokud jste byli pojištěni proti riziku nezaměstnanosti. Ale ani to není zárukou následné podpory.

Za každý odpracovaný rok Vám vzniká nárok na důchod. To ale neplatí při práci v cizině. Pokud s daným státem nemá naše republika smlouvu o sociálním zabezpečení, musíte splnit podmínky dané českými právními předpisy, to zjednodušeně znamená dosažení důchodového věku a získání potřebné doby pojištění v ČR. Jestli má stát, ve kterém pracujete, s ČR uzavřenou příslušnou smlouvu, si můžete ověřit na webu České správy sociálního zabezpečení. Pokud jste byli účastníky důchodového pojištění v cizině, může Vám i tam vzniknout nárok na důchod. Může se tak dokonce stát, že budete dostávat důchod z ciziny a na dávky z Česka si budete muset pár let počkat.

Pokud nastane situace, že v cizině neodpracujete tolik let, aby Vám vznikl nárok na důchod a ani v České republice nemáte dostatek odpracováno, budou se pojistné doby obou zemí sčítat a o důchod můžete zažádat v té zemi, kde máte trvalý pobyt.

Jak to je s daněmi?

Zde je důležité, zda budete OSVČ rezidentem ČR, nebo jestli Vám nevznikla stálá provozovna v zahraničí. V případě provozovny v cizině máte totiž povinnost placení daně podle podmínek státu ve kterém pobýváte. Dále se postupuje podle principu zamezení dvojího zdanění, na které se podepisuje smlouva. Záleží také na tom, zda se chcete trvale usadit mimo ČR, nebo jen na dobu určitě. O všem se informujte před pobytem.