Tipy pro cestující s hendikepem – asistence na letišti

Asistence na letišti pro hendikepované

Cestování letadlem s hendikepem: Praktický průvodce

Cestování letadlem může být náročné i pro zcela zdravé jedince, natož pro osoby s hendikepem. Naštěstí v posledních letech došlo k velkému pokroku v dostupnosti letecké dopravy pro všechny. Letištní asistence se stala standardem a letecké společnosti i letiště se předhánějí v tom, jak zpříjemnit cestování i lidem s různými typy zdravotních omezení. Připravili jsme pro vás kompletní průvodce, který vám pomůže zorientovat se v možnostech asistence a připravit se na bezproblémovou cestu.

Kdo má nárok na asistenci na letišti?

Letištní asistence není určena pouze lidem na vozíku. Ve skutečnosti ji mohou využít cestující s nejrůznějšími typy omezení, a to jak viditelnými, tak neviditelnými. Podle evropské legislativy (nařízení EC 1107/2006) mají právo na bezplatnou asistenci při cestování leteckou dopravou:

  • Osoby s omezenou schopností pohybu (včetně dočasných omezení)
  • Cestující na invalidním vozíku
  • Osoby se zrakovým nebo sluchovým postižením
  • Senioři, kteří potřebují pomoc
  • Těhotné ženy v pokročilém stadiu těhotenství
  • Osoby s neviditelnými hendikapy (např. autismus, epilepsie, diabetes)
  • Lidé s kognitivními poruchami
  • Cestující po operaci nebo s dočasným zdravotním omezením

Důležité je vědět, že asistence je poskytována bezplatně a aerolinie vám ji nemohou odmítnout z důvodu vašeho hendikepu. Pouze v případě, kdy by vaše přeprava ohrozila bezpečnost letu nebo by byla fyzicky nemožná (například kvůli velikosti letadla), může dojít k odmítnutí.

SAPHIR a další označení pro asistenci

Při rezervaci letenky se setkáte s různými kódy označujícími typy asistence. Tyto kódy pomáhají leteckým společnostem připravit se na vaše specifické potřeby:

  • WCHR – cestující potřebuje pomoc při chůzi na dlouhé vzdálenosti, ale zvládne vyjít/sejít schody a pohybovat se v kabině letadla
  • WCHS – cestující potřebuje pomoc se schody, ale dokáže se pohybovat v kabině letadla
  • WCHC – cestující je zcela imobilní a potřebuje asistenci po celou dobu
  • DEAF – cestující se sluchovým postižením
  • BLND – cestující se zrakovým postižením
  • DPNA – cestující s intelektuálním nebo vývojovým postižením vyžadující asistenci

Některé letecké společnosti používají systém SAPHIR (Service d'Assistance aux Personnes Handicapées pour les Informations et la Réservation), který umožňuje podrobnější specifikaci vašich potřeb. Při rezervaci je důležité uvést co nejpřesnější informace, aby vám mohla být poskytnuta odpovídající pomoc.

muž na vozíku na letišti.jpg

Jak objednat asistenci na letišti

Asistenci je nutné objednat s dostatečným předstihem. Ideálně byste měli informovat leteckou společnost o svých potřebách již při rezervaci letenky. Pokud to nebylo možné, platí pravidlo nejméně 48 hodin před odletem. Objednání asistence je možné několika způsoby:

Při nákupu letenky

Nejjednodušší je požádat o asistenci přímo při rezervaci letenky. Většina leteckých společností má v rezervačním systému možnost zadat speciální požadavky. Hledejte sekce jako "Special Assistance" nebo "Special Service Request" (SSR).

Náš tip: Pokud rezervujete letenku přes cestovní kancelář nebo třetí stranu, vždy si ověřte, že informace o potřebě asistence byla skutečně předána letecké společnosti. Někdy je vhodné kontaktovat leteckou společnost přímo.

Telefonicky nebo e-mailem

Pokud jste nestihli požádat o asistenci během rezervace, můžete kontaktovat call centrum letecké společnosti. Připravte si:

  • Číslo rezervace nebo letenky
  • Přesný popis vašeho hendikepu a typu asistence, kterou potřebujete
  • Informace o vašich případných pomocných zařízeních (typ vozíku, jeho rozměry a váhu, způsob skládání apod.)
  • Kontaktní údaje pro případ dotazů

Přímo na webových stránkách letecké společnosti

Většina leteckých společností nabízí možnost úpravy rezervace online, kde můžete dodatečně požádat o speciální asistenci. Často najdete i speciální formuláře určené přímo pro cestující s hendikepem.

Například společnost Lufthansa má na svém webu přehlednou sekci věnovanou cestujícím s omezenou mobilitou, kde lze vyplnit všechny potřebné údaje. Podobně fungují i stránky Swiss nebo Qatar Airways.

Co očekávat od letištní asistence

Služby asistence na letišti jsou navrženy tak, aby pokryly celý proces cestování od příchodu na letiště až po opuštění cílového letiště. Podívejme se, co můžete očekávat v jednotlivých fázích cesty:

Před odletem

  • Asistence již od příjezdu na letiště (parkoviště, zastávka MHD, stanoviště taxi)
  • Pomoc s odbavením zavazadel a získáním palubní vstupenky
  • Doprovod přes bezpečnostní kontrolu s prioritním odbavením
  • Asistence při nákupu v bezcelní zóně, pokud je to potřeba
  • Doprovod k odletové bráně

Náš tip: Na větších letištích existují speciální přepážky pro cestující s hendikepem, kde je odbavení rychlejší a personál je lépe vyškolen pro komunikaci s osobami se specifickými potřebami.

Při nástupu do letadla

Nástup do letadla pro cestující s hendikepem obvykle probíhá jako první nebo poslední – záleží na konkrétním letišti a typu asistence. Pokud nemůžete chodit po schodech, bude vám k dispozici:

  • Nástup pomocí nástupního mostu (jetway), pokud je k dispozici
  • Využití speciálního zvedacího zařízení (tzv. ambulift)
  • Přenesení na palubní vozík (aisle chair), který se vejde do uličky letadla
  • Pomoc s usazením na vaše místo
  • Asistence s uložením příručního zavazadla

Na některých menších letištích může být vybavení omezené. Je dobré počítat s tím, že ne všude jsou k dispozici moderní ambulifty a někde může být nástup do letadla realizován přenesením asistenční službou.

Na palubě letadla

  • Stevardi vám pomohou s bezpečnostním pásem, jídelním tácem a základními potřebami
  • Poskytnou vám informace v přístupném formátu
  • Doprovodí vás na toaletu, ale nemohou poskytovat osobní asistenci při použití toalety

Důležité: Letecký personál nemůže poskytovat zdravotní péči, podávat léky, pomáhat s jídlem nebo osobní hygienou. Pokud potřebujete tento typ pomoci, musíte cestovat s vlastním asistentem.

Po příletu

Po přistání na cílovém letišti opět nastupuje letištní asistence, která zajistí:

  • Vynesení z letadla (stejnou metodou jako při nástupu)
  • Převoz k pasové kontrole
  • Asistenci při vyzvedávání zavazadel
  • Doprovod přes celní kontrolu
  • Převoz na dohodnuté místo v rámci letiště (taxi, půjčovna aut, veřejná doprava)

asistence na letišti pro hendikepované.jpg

Cestování s vlastními pomůckami

Pro mnoho osob s hendikepem je nezbytné cestovat s vlastními pomůckami, jako jsou invalidní vozíky, berle nebo zdravotnické přístroje. Jak to řešit?

Invalidní vozíky a další mobilní pomůcky

  • Elektrické i mechanické vozíky se přepravují zdarma nad rámec běžného zavazadlového limitu
  • U elektrických vozíků je třeba odpojit baterii (pokud je to možné) a informovat leteckou společnost o typu baterie
  • Lithiové baterie mají specifická omezení a některé aerolinky vyžadují jejich speciální balení
  • Vozík bude přepraven v nákladovém prostoru letadla, proto je nutné jej označit štítky s kontaktními údaji
  • Na letišti dostanete k dispozici letištní vozík pro pohyb po terminálu

Náš tip: Před odletem vyfotografujte svůj vozík z několika úhlů. V případě poškození budete mít důkaz o jeho původním stavu, což usnadní případnou reklamaci. Doporučujeme také odpojit nebo zabezpečit všechny odnímatelné části (opěrky rukou, podhlavníky apod.).

Zdravotnické pomůcky a přístroje

Zdravotnické pomůcky, jako jsou kyslíkové koncentrátory, inzulínové pumpy nebo CPAP přístroje, můžete obvykle přepravovat jako příruční zavazadlo. Je však nutné:

  • Informovat leteckou společnost předem o potřebě přepravy zdravotnického zařízení
  • Mít u sebe lékařské potvrzení v angličtině
  • Zkontrolovat, zda přístroj splňuje bezpečnostní předpisy pro přepravu v letadle
  • Mít dostatečnou zásobu baterií na celou cestu (zejména pro dlouhé lety)

U kyslíkových koncentrátorů je situace komplikovanější. Některé letecké společnosti požadují, abyste používali jejich vlastní systémy (za poplatek), jiné vám umožní použít schválený přenosný koncentrátor. Vždy je nutné toto řešit individuálně s danou aerolinkou.

Typy asistence podle druhu hendikepu

Každý typ hendikepu má své specifické potřeby a výzvy při letecké přepravě. Co byste měli vědět podle typu vašeho omezení?

Cestující s pohybovým omezením

Pro osoby s omezenou mobilitou je klíčové:

  • Výběr vhodného sedadla (nejlépe v uličce a blíže k toaletám)
  • Informace o dostupnosti a vybavení toalet na palubě
  • Včasné oznámení potřeby speciálního vozíku pro pohyb v uličce letadla
  • Plán pro případ, že by došlo k poškození vašeho vozíku během přepravy

Mějte na paměti, že ne všechna letadla mají stejně vybavené toalety. Zejména na krátkých letech a u nízkonákladových společností mohou být toalety velmi stísněné a bez bezbariérových úprav.

Cestující se zrakovým postižením

Pro nevidomé nebo slabozraké cestující nabízí letecké společnosti:

  • Osobní asistenci při pohybu po letišti
  • Bezpečnostní instruktáž na palubě individuálně a taktilně
  • Možnost cestovat s vodícím psem (s příslušnými dokumenty)
  • Jídelníčky a informace v Braillově písmu (u některých společností)

Náš tip: Pokud cestujete s vodícím psem, je třeba toto nahlásit při rezervaci letenky a ověřit specifické požadavky cílové země na vstup asistenčních zvířat (očkování, čipování, dokumentace).

Cestující se sluchovým postižením

Pro neslyšící nebo nedoslýchavé cestující je důležité:

  • Vizuální poskytování všech důležitých informací
  • Možnost obdržet bezpečnostní instrukce v písemné formě
  • U některých společností personál ovládající základy znakového jazyka
  • Speciální signalizační systémy v některých letadlech

Je vhodné mít s sebou zápisník nebo tablet pro písemnou komunikaci s personálem, pokud neovládají znakový jazyk.

Cestující s neviditelnými hendikapy

Stále více letišť a leteckých společností zaměřuje pozornost na potřeby cestujících s neviditelnými hendikapy, jako jsou autismus, úzkostné poruchy nebo kognitivní omezení:

  • Některá letiště nabízejí tzv. "tiché zóny" pro cestující citlivé na hluk
  • Možnost využít speciální identifikační karty nebo pásky, které diskrétně upozorňují personál na vaše specifické potřeby
  • Programy předběžných návštěv letiště pro osoby s autismem
  • Možnost přednostního nástupu bez čekání ve frontě

Příkladem dobré praxe je systém slunečnicových šňůrek (Sunflower Lanyard), který vznikl ve Velké Británii a postupně se rozšířil na mnoho mezinárodních letišť. Cestující s neviditelným hendikepem si může vzít tuto nenápadnou šňůrku se symbolem slunečnice, která personálu signalizuje, že může potřebovat dodatečnou pomoc nebo pochopení, aniž by musel svůj hendikep vysvětlovat.

Výběr letecké společnosti a plánování letu

Ne všechny letecké společnosti a letiště nabízejí stejnou úroveň služeb pro cestující s hendikepem. Jak vybrat to nejvhodnější?

Srovnání aerolinek podle přístupu k cestujícím s hendikepem

Při výběru letecké společnosti zvažte následující faktory:

  • Velikost letadla – větší letadla mají obvykle více prostoru a lepší vybavení pro hendikepované
  • Politika týkající se WCHC cestujících – některé nízkonákladové společnosti mají omezení počtu cestujících s hendikepem na jeden let
  • Zkušenosti s přepravou zdravotnických zařízení a pomůcek
  • Dostupnost bezbariérových toalet na palubě (zejména u dálkových letů)
  • Ochota upravit služby podle individuálních potřeb

Z našich zkušeností patří mezi nejlépe hodnocené společnosti pro cestující s hendikepem Lufthansa, Qatar Airways, Etihad a Swiss. Tyto aerolinky mají propracované systémy asistence a dobře vyškolený personál.

Výběr vhodného místa v letadle

  • Sedadla u nouzových východů nabízejí více prostoru pro nohy, ale nejsou vhodná pro cestující s omezenou mobilitou nebo zrakovým postižením
  • Místa v přední části letadla umožňují rychlejší nástup a výstup
  • Sedadla u uličky jsou vhodnější pro cestující, kteří potřebují během letu vstávat
  • Některá letadla mají speciálně upravená sedadla se zvedacími opěrkami rukou pro snazší přesun

Náš tip: Upřednostněte lety, kde je k dispozici nástupní most místo schodů. U některých leteckých společností je možné zjistit typ letadla a způsob nástupu již při rezervaci.

Přestupní lety vs. přímé lety

Pokud je to možné, volte přímé lety. Každý přestup znamená dodatečnou manipulaci s pomůckami a koordinaci asistence. Pokud musíte přestupovat:

  • Vybírejte letiště známá dobrou infrastrukturou pro hendikepované
  • Zajistěte si dostatečný čas na přestup (minimálně 1,5-2 hodiny)
  • Ověřte, zda přestupní letiště nemá specifické požadavky pro cestující s hendikepem
  • Zvažte rezervaci tzv. "meet and assist" služby, pokud není automaticky součástí asistence

Mezi letiště s výborně hodnocenou bezbariérovostí patří Amsterdam Schiphol, Frankfurt, Mnichov, Singapur Changi nebo Dubaj.

Praktické tipy pro bezproblémovou cestu

Časový plán a načasování

  • Pro vnitrostátní lety doporučujeme být na letišti minimálně 2 hodiny předem
  • Pro mezinárodní lety jsou vhodné alespoň 3 hodiny předem
  • Po příjezdu na letiště kontaktujte asistenční službu co nejdříve
  • Počítejte s delším časem pro bezpečnostní kontrolu

Náš tip: Na velkých letištích může trvat přesun mezi různými terminály i 30-40 minut. Nezapomeňte to zahrnout do svého časového plánu, zejména při přestupech.

Potřebné dokumenty a komunikace

Kromě běžných cestovních dokladů si připravte:

  • Lékařské potvrzení v angličtině o vašem zdravotním stavu a potřebných pomůckách
  • Kontaktní údaje na letištní asistenci na všech letištích vaší cesty
  • Dokumentaci k vašim zdravotnickým přístrojům a pomůckám
  • Kartu s popisem vašeho hendikepu a základními frázemi v jazyce cílové země
  • Kopii e-mailu potvrzujícího objednání asistence

Je užitečné mít tyto informace vytištěné i v elektronické podobě, protože někdy může být složité ověřit online dokumenty během cesty.

Co zabalit navíc

  • Všechny nezbytné léky s dostatečnou rezervou (alespoň na 2-3 dny navíc)
  • Náhradní díly nebo baterie pro zdravotnické pomůcky
  • Základní hygienické potřeby pro případ zpoždění letu
  • Snadno dostupné občerstvení a vodu (zejména pokud máte dietní omezení)
  • Pomůcky pro usnadnění komunikace, pokud je potřebujete

Náš tip: Mějte u sebe v příručním zavazadle list s kontakty na blízké osoby a přehled vašich zdravotních informací pro případ nouze. Ideálně v několika světových jazycích nebo alespoň v angličtině.

Co dělat, když něco nefunguje?

I přes pečlivou přípravu se mohou vyskytnout problémy. Jak je řešit?

Asistence nebyla poskytnuta nebo byla nedostatečná

  • Kontaktujte okamžitě informační přepážku letiště nebo přepážku letecké společnosti
  • Trvejte na svém právu na asistenci, ale zůstaňte klidní a zdvořilí
  • Pokud je problém v komunikaci, požádejte o nadřízeného nebo manažera služeb
  • Zaznamenejte si jména zaměstnanců a přesný čas incidentu
  • Pokud se problém nevyřeší na místě, požádejte o písemné potvrzení situace

Po návratu z cesty podejte formální stížnost letecké společnosti a letišti. V EU můžete také kontaktovat národní orgán pro práva cestujících.

Poškození nebo ztráta pomůcek

  • Nahlaste problém okamžitě po objevení, nejlépe ještě na letišti
  • Vyžádejte si protokol o poškození (PIR - Property Irregularity Report)
  • Pořiďte fotodokumentaci poškození
  • Zjistěte možnosti zapůjčení náhradní pomůcky po dobu opravy
  • Požádejte o písemné potvrzení pro pojišťovnu

Náš tip: Pro řešení odškodnění za poškozený nebo ztracený invalidní vozík můžete využít služby claimcloud.cz, která se specializuje na pomoc cestujícím při uplatňování jejich nároků vůči leteckým společnostem.

Zpoždění nebo zrušení letu

  • Informujte personál letiště o vašich specifických potřebách během čekání
  • Požádejte o přístup do klidnější zóny, pokud je to možné
  • Zjistěte, zda vám letecká společnost může poskytnout občerstvení, ubytování nebo jinou pomoc
  • Upozorněte na potřebu přístupu k elektrické zásuvce pro zdravotnické přístroje

V případě zrušení letu máte stejná práva na kompenzaci jako ostatní cestující, ale navíc byste měli požadovat zajištění asistence i na náhradním letu.

Právní rámec a vaše práva

Evropská legislativa pro cestující s hendikepem

V rámci EU platí Nařízení (ES) č. 1107/2006, které zaručuje práva cestujících s omezenou schopností pohybu a orientace. Podle tohoto nařízení:

  • Letecké společnosti nemohou odmítnout přepravu cestujícího z důvodu jeho hendikepu (s výjimkami souvisejícími s bezpečností)
  • Asistence na letišti musí být poskytována bezplatně
  • Letiště zodpovídá za asistenci v terminálu, letecká společnost za asistenci na palubě
  • Pomůcky jako invalidní vozíky se přepravují bezplatně
  • Informace musí být poskytovány v přístupných formátech

Náš tip: Stáhněte si do telefonu příručku o právech cestujících s hendikepem, kterou vydala Evropská komise. Je užitečným nástrojem při řešení případných problémů.

Mimoevropské předpisy

  • V USA platí Air Carrier Access Act (ACAA), který zajišťuje podobnou úroveň ochrany jako evropské předpisy
  • V Kanadě platí Canadian Transportation Agency's (CTA) předpisy pro přístupnost
  • V Austrálii existuje Disability Discrimination Act
  • Mnoho asijských zemí má vlastní pravidla, která mohou být méně komplexní než evropská

Při cestách mimo EU je dobré předem zjistit specifické podmínky v dané zemi a u konkrétní letecké společnosti.

Jak podat stížnost

  • Nejprve kontaktujte přímo leteckou společnost nebo letiště s detailním popisem problému
  • Pokud neobdržíte uspokojivou odpověď do 6 týdnů, obraťte se na národní orgán pro vymáhání práv cestujících (v ČR je to Úřad pro civilní letectví)
  • Můžete také využít platformu pro řešení spotřebitelských sporů online (ODR)
  • V případech diskriminace zvažte podání podnětu k veřejnému ochránci práv

Pro efektivní stížnost je klíčové mít dostatečnou dokumentaci – e-maily, fotografie, jména zaměstnanců a přesné časové údaje.

Tipy pro konkrétní destinace a letiště

Evropská letiště a jejich přístupnost

  • Amsterdam Schiphol – vynikající infrastruktura, speciální asistenční služba Axxicom s vlastním zázemím a odpočinkovými zónami
  • Londýn Heathrow – propracovaný systém asistence, možnost objednání "speciálního asistenčního balíčku" s dodatečnými službami
  • Frankfurt – bezbariérové prostředí, trénovaný personál a klidové zóny pro cestující s autismem
  • Praha – spolehlivý systém asistence, který je třeba objednat min. 48 hodin předem, relativně kompaktní terminály
  • Řím Fiumicino – zlepšující se služby, ale stále se mohou vyskytnout zpoždění v poskytnutí asistence ve špičkách

Náš tip: Na letišti Mnichov mají speciální testovací centrum, kde si můžete před cestou vyzkoušet, jak probíhá nástup do letadla s asistencí. Podobné služby nabízí i některá další velká evropská letiště.

Mimoevropské destinace – na co se připravit

  • USA a Kanada – obecně vysoký standard, propracovaná legislativa a dobrá infrastruktura
  • Japonsko – vynikající služby a ohleduplný přístup, ale jazyková bariéra může být problémem
  • Dubaj a Abu Dhabi – moderní letiště s nadstandardními službami pro hendikepované, včetně speciálních odpočinkových salónků
  • Jihovýchodní Asie – značné rozdíly, Singapore Changi nabízí špičkové služby, zatímco menší regionální letiště mohou mít omezené možnosti
  • Afrika – kromě Jižní Afriky a některých severoafrických zemí počítejte s omezenější infrastrukturou, je vhodné mít vlastního asistenta

V méně rozvinutých regionech se vyplatí cestovat s doprovodem a mít flexibilní plán cesty. Vždy je také dobré kontaktovat leteckou společnost a letiště s dostatečným předstihem.

Cestovní pojištění pro osoby s hendikepem

Na co si dát pozor při výběru pojištění

Běžné cestovní pojistky mohou mít výluky týkající se předchozích zdravotních stavů, proto je důležité:

  • Informovat pojišťovnu o všech svých zdravotních omezeních
  • Ověřit, zda pojistka kryje předcházející zdravotní stavy (pre-existing conditions)
  • Zkontrolovat limity pro léčebné výlohy – měly by být dostatečně vysoké
  • Zajímat se o podmínky krytí zdravotnických pomůcek (vozíky, protézy apod.)
  • Ověřit, zda pojistka zahrnuje asistenci při potížích s leteckou dopravou

Náš tip: Některé standardní pojistky mají výluky pro chronická onemocnění. Vždy si pečlivě přečtěte podmínky nebo zvolte specializovanou pojistku pro cestující s hendikepem. Porovnání různých pojištění najdete na levnocestovani.cz/pojisteni.

Speciální pojištění zdravotnických pomůcek

Běžné cestovní pojištění často nepokrývá plnou hodnotu drahých zdravotnických pomůcek, jako jsou elektrické vozíky. Proto zvažte:

  • Speciální připojištění cenných pomůcek
  • Pojištění proti poškození nebo ztrátě zdravotnických přístrojů
  • Pojištění s náhradou výdajů za zapůjčení náhradní pomůcky v zahraničí

U dražších pomůcek (nad 50 000 Kč) je vhodné mít detailní fotodokumentaci a doklad o ceně pro případné odškodnění.

cestovní pojištění.jpg

Cestování v rámci organizovaných zájezdů

Organizované zájezdy mohou cestujícím s hendikepem usnadnit cestování, jelikož velkou část praktických záležitostí řeší cestovní kancelář.

Výhody a nevýhody organizovaných zájezdů

Mezi hlavní výhody patří:

  • Organizační záležitosti řeší cestovní kancelář, včetně asistence na letišti
  • Delegát může poskytnout dodatečnou podporu v destinaci
  • Předem ověřená přístupnost ubytování a atrakcí
  • Skupinová podpora a pomoc dalších účastníků zájezdu

Nevýhody mohou zahrnovat:

  • Méně flexibility při plánování denního programu
  • Ne všechny aktivity mohou být přizpůsobeny vašim specifickým potřebám
  • Vyšší cena oproti individuálně organizované cestě

Pro vyhledání vhodného zájezdu s ohledem na bezbariérovost můžete využít nabídku na levnocestovani.cz/zajezdy, kde lze filtrovat podle bezbariérového přístupu.

Specializované cestovní kanceláře

  • Nabízejí zájezdy navržené speciálně pro cestující s různými typy hendikepů
  • Personál je vyškolen pro komunikaci a asistenci osobám se specifickými potřebami
  • Mají ověřené bezbariérové ubytování a aktivity
  • Často poskytují speciální vybavení jako elektrické vozíky, zvedáky nebo polohovací lůžka

V České republice působí několik cestovních kanceláří specializovaných na bezbariérové cestování, které nabízejí zájezdy přizpůsobené různým typům hendikepů.

Závěrem: Cestování bez bariér je možné

Přestože cestování s hendikepem přináší určité výzvy, při správné přípravě a plánování může být stejně obohacující a příjemné jako pro kohokoli jiného. Klíčem k úspěchu je:

  • Důkladná příprava a plánování s dostatečným předstihem
  • Jasná komunikace vašich potřeb leteckým společnostem a letištím
  • Znalost svých práv a možností asistence
  • Flexibilita a připravenost na neočekávané situace
  • Postupné budování zkušeností začínáním s kratšími a jednoduššími cestami

S každou další cestou se budete cítit jistější a objevíte nové způsoby, jak překonávat případné překážky. Nebojte se cestovat a objevovat svět – letecká doprava se stává stále přístupnější a služby pro cestující s hendikepem se neustále zlepšují.

Pamatujte, že v případě jakýchkoli problémů během cesty máte právo na asistenci a podporu. Nenechte se odradit případnými obtížemi a užívejte si radost z cestování a poznávání nových míst.