Aktivity / Severní Amerika / Spojené státy americké / Nákupy ve Spojených státech

Nákupy ve Spojených státech

fhg

Nákupy v USA - ráj pro každého nakupujícího

Spojené státy americké jsou skutečným rájem pro milovníky nakupování. Země, která dala světu nákupní centra, outletové vesničky a Black Friday, nabízí možnosti pro každý vkus a rozpočet. Od luxusních butiků na 5th Avenue v New Yorku přes obrovská nákupní centra v Mall of America až po útulné místní obchůdky v Seattlu – Amerika umí uspokojit i ty nejnáročnější nakupující. Pro Evropany je nákupní zkušenost v USA lákavá nejen díky často nižším cenám, ale i díky rozmanitosti zboží, které v Evropě není běžně dostupné.

Nákupní kultura v USA je fenomén sám o sobě. Američané povýšili nakupování na úroveň zážitku a volnočasové aktivity, což se odráží v designu obchodních center plných restaurací, zábavních parků a dalších atrakcí. Obzvlášť zajímavé jsou nákupy během svátků jako Den díkůvzdání nebo Vánoce, kdy obchody hýří speciálními nabídkami a výzdobou.

Nezapomeňte, že ceny jsou v USA uvedeny bez daně, která se liší stát od státu (pohybuje se od 0% do 9,5%). Proto vás může u pokladny čekat překvapení v podobě vyšší částky. Výhodou pro zahraniční turisty je možnost požádat o vrácení daně (tax refund) na letišti před odletem při nákupech nad určitou částku. Doporučujeme si vždy schovat účtenky a informovat se o podmínkách tax-free nákupů v konkrétních obchodech.

Nejoblíbenější nákupní lokality

Amerika nabízí nákupní destinace pro všechny typy nakupujících – od milovníků značkových butiků přes lovce slev až po sběratele unikátních kousků. Pojďme se podívat na nejpopulárnější místa, která stojí za návštěvu.

New York City - nákupní metropole

New York je bezpochyby americkou nákupní mekkou. Ikonická 5th Avenue v Manhattanu představuje jednu z nejluxusnějších nákupních ulic světa s vlajkovými obchody značek jako Saks Fifth Avenue, Tiffany & Co. nebo Apple Store. SoHo okouzlí svými designovými butiky a uměleckými galeriemi v historických budovách s litinovými fasádami. Macy's na Herald Square je se svými 10 patry jedním z největších obchodních domů světa.

Za návštěvu stojí i Century 21 v blízkosti bývalého World Trade Center, kde najdete designové kousky za zlomek původní ceny. Brooklynský DUMBO nabízí umělecké galerie, obchody s designem a butiky s ručně vyráběnými předměty.

  • Doprava: V NYC je nejpraktičtější pohybovat se metrem, které vás doveze ke všem hlavním nákupním oblastem. Jednodenní jízdenka stojí kolem $10.
  • Tipy na úsporu: Vyhněte se nákupům v hlavní turistické sezóně a využijte slevových akcí během ledna a února.

Náš tajný tip: Prozkoumejte Artists & Fleas market v Chelsea a Williamsburgu – najdete zde unikátní vintage kousky, ručně vyráběné šperky a oblečení od místních designérů, které nikde jinde nekoupíte.

Los Angeles - nákupy ve stylu hvězd

Los Angeles oplývá luxusními nákupními destinacemi, které přitahují celebrity a módní nadšence. Rodeo Drive v Beverly Hills je synonymem pro luxusní nakupování s butiky jako Gucci, Louis Vuitton a Prada. The Grove je oblíbené venkovní nákupní centrum s fontánou, historickou tramvají a častými celebrity sightings.

Melrose Avenue nabízí mix vintage obchodů, designových butiky a pop-up shopů. Santee Alley v Downtown LA Fashion District je naopak rájem pro ty, kteří hledají trendy kousky za výhodné ceny. Venice Beach Boardwalk kombinuje pouliční umění, plážovou atmosféru a jedinečné obchůdky s rukodělnými produkty.

  • Doprava: V LA je téměř nezbytné auto. Využijte služeb jako Uber nebo Lyft, pokud si nechcete půjčovat vlastní vozidlo. Můžete vyzkoušet i nový systém metra, který pokrývá některé nákupní oblasti.
  • Kdy navštívit: Vyhněte se letním víkendům, kdy jsou nákupní centra přeplněná. Ideální je nakupovat během pracovního týdne dopoledne.

Náš tajný tip: Navštivte Abbot Kinney Boulevard v Venice - tato ulice plná nezávislých obchodů, kaváren a restaurací nabízí jedinečný zážitek daleko od přeplněných nákupních center.

Miami - tropické nákupy

Miami spojuje karibský styl s americkým nákupním zážitkem. Lincoln Road Mall je pěší zóna pod širým nebem s mezinárodními značkami a místními butiky, obklopená restauracemi a kavárnami. Design District představuje luxusní nákupní čtvrť s uměleckými galeriemi a špičkovými designovými značkami.

Aventura Mall na severu města je jedním z největších nákupních center v USA s více než 300 obchody od středně drahých po luxusní značky. Dolphin Mall je největší outletové centrum v Miami s výraznými slevami na známé značky.

  • Doprava: Mezi hlavními nákupními destinacemi se pohybujte pomocí Uber/Lyft nebo Miami Trolley, který je zdarma a jezdí po hlavních turistických trasách.
  • Kdy nakupovat: Vyhněte se víkendovým odpoledním a období vánočních svátků, kdy jsou centra přeplněná.

Náš tajný tip: Navštivte Wynwood Walls District - kromě úžasného street artu zde najdete řadu stylových butiky, které nabízejí unikátní módu inspirovanou místní kulturou a atmosférou.

Luxusní nákupy

Spojené státy jsou domovem některých z nejexkluzivnějších nákupních destinací na světě. Pokud hledáte luxusní zboží, zamiřte do těchto míst:

  • Bal Harbour Shops (Miami) - exkluzivní open-air nákupní galerie s palmami a vodopády, kde najdete Chanel, Gucci, Prada a další prémiové značky. Známá svou elegantní atmosférou a personalizovaným přístupem.
  • The Shops at Crystals (Las Vegas) - futuristické nákupní centrum s architekturou od Daniela Libeskinda, které nabízí luxusní značky jako Louis Vuitton, Tiffany & Co. a Tom Ford.
  • Madison Avenue (New York) - méně turistická alternativa k 5th Avenue, kde najdete butiky jako Céline, Hermès a Valentino v elegantním prostředí Upper East Side.
  • Americana at Brand (Los Angeles) - luxusní nákupní promenáda s fontánou, tramvají a prvotřídními značkami.

Při luxusních nákupech v USA můžete často očekávat nadstandardní servis - od osobních nákupních asistentů přes občerstvení až po dopravu zakoupeného zboží do hotelu. Ve větších městech jsou luxusní obchody často otevřené i v neděli, na rozdíl od Evropy. V high-end buticích si můžete předem domluvit soukromou nákupní konzultaci pro VIP zážitek.

Designové a místní produkty

Amerika vyniká v oblasti designu a nabízí úžasné možnosti pro ty, kteří hledají něco jedinečného a originálního. Nezávislí designéři a řemeslníci vytvářejí produkty, které kombinují inovaci s americkou identitou.

  • Brooklyn (New York) - čtvrti jako Williamsburg a DUMBO jsou plné designových studií, nezávislých galerií a obchodů s autorskou módou a doplňky.
  • Portland (Oregon) - město známé svou DIY kulturou a udržitelným přístupem. Navštivte Portland Saturday Market, největší kontinuálně fungující řemeslný trh v USA.
  • Austin (Texas) - South Congress Avenue nabízí řadu originálních obchodů s ručně vyráběnými botami, vintage oblečením a místním designem.
  • San Francisco (Kalifornie) - čtvrť Hayes Valley je plná malých designových butiků s originálním zbožím od místních návrhářů.

Při nákupu designových produktů se ptejte prodavačů na příběh za produkty - Američtí designéři často propojují své výrobky s lokální historií nebo environmentálními iniciativami. Mnoho designových obchodů funguje také jako galerie nebo studia, kde můžete sledovat tvůrčí proces nebo se setkat přímo s designéry.

Náš tajný tip: V mnoha městech se konají "First Friday" události - večerní akce první pátek v měsíci, kdy designová studia, galerie a boutique obchody zůstávají otevřené déle a často nabízejí speciální slevy nebo předvádění řemesel.

Levné nákupy

USA je zemí outletů a slevových nákupů. Pokud chcete nakoupit značkové zboží za zlomek původní ceny, máte mnoho možností:

  • Outletová centra - Premium Outlets a Tanger Outlets jsou sítě outletových center po celých USA, kde najdete slevy 25-65% na značky jako Nike, Tommy Hilfiger, Calvin Klein a mnoho dalších.
  • Woodbury Common Premium Outlets (nedaleko New Yorku) - jedno z nejznámějších outletových center s více než 250 značkovými obchody.
  • Desert Hills Premium Outlets (Kalifornie) - luxusní outlet nedaleko Palm Springs s obchody jako Prada, Gucci a Burberry.
  • Ross Dress for Less, T.J. Maxx a Marshalls - řetězce obchodů, které nabízejí značkové oblečení a domácí potřeby za výrazně nižší ceny.
  • Target a Walmart - americké obchodní domy s širokou nabídkou zboží za nízké ceny, včetně exkluzivních kolekcí od známých designérů.

Při návštěvě outletů si naplánujte celý den - centra jsou často rozlehlá a najdete zde desítky až stovky obchodů. Vybavte se pohodlnou obuví a zkontrolujte webové stránky outletů předem - často nabízejí dodatečné kupony a slevy pro mezinárodní návštěvníky. Nejlepší slevy najdete po hlavní sezóně a během výprodejových akcí.

Pro optimální zážitek z outletů si stáhněte aplikaci daného nákupního centra, která vám pomůže s orientací a upozorní na speciální nabídky. Pamatujte, že ne všechno zboží v outletech je z předchozích sezón - mnoho značek vyrábí specifické kolekce přímo pro své outletové prodejny.

Kde nakupují místní

Pokud chcete nakupovat jako skuteční Američané, vyhněte se turistickým pastem a vydejte se tam, kam chodí místní:

  • Farmers markets - téměř každé americké město má své farmářské trhy, kde místní nakupují čerstvé potraviny, řemeslné výrobky a speciality. Union Square Greenmarket v NYC nebo Ferry Building Marketplace v San Franciscu patří mezi nejznámější.
  • Thrift stores a vintage obchody - Goodwill, Salvation Army nebo Buffalo Exchange nabízejí použité oblečení a domácí potřeby za zlomek původní ceny. Místní hipsteři zde nacházejí poklady.
  • Lokální řetězce supermarketů - Trader Joe's, Whole Foods nebo regionální řetězce jako Publix (jihovýchod) či Wegmans (severovýchod) nabízejí jedinečný sortiment.
  • Místní obchodní ulice - každé město má své oblíbené nákupní čtvrti mimo hlavní turistické oblasti. Například Magazine Street v New Orleans, Fillmore Street v San Franciscu nebo M Street v Georgetownu (Washington DC).

Američané rádi kombinují nakupování s jídlem a zábavou, proto jsou oblíbená nákupní centra často vybavena kvalitními food courty, restauracemi, kiny a dalšími atrakcemi. Pokud chcete skutečný americký zážitek, navštivte obchodní centra v podvečer nebo o víkendu a pozorujte místní komunitu v akci.

Náš tajný tip: Sledujte lokální události na sociálních sítích nebo webech jako Eventbrite a Meetup - často narazíte na pop-up markety, designové bazary nebo sousedské výprodeje, které turisté běžně neobjeví.

Specializované nákupy

Amerika je rájem pro sběratele a nadšence všeho druhu. Ať už vás zajímá cokoli, najdete zde specializované obchody:

  • Technologické produkty - vlajkové obchody Apple, Microsoft, Google a další tech showroomy často nabízejí produkty, které v Evropě nejsou dostupné nebo jsou výrazně dražší.
  • Sportovní vybavení - REI, Dick's Sporting Goods nebo specializované obchody jako Burton (snowboarding) či Bass Pro Shops (rybaření, myslivost) nabízejí obrovský výběr.
  • Hudební nástroje - Guitar Center nebo Sam Ash Music jsou rájem pro hudebníky. V New Yorku navštivte legendární 48th Street nebo Manny's Music.
  • Knihy a komiksy - Barnes & Noble je největší řetězec knihkupectví, ale skutečné poklady najdete v nezávislých obchodech jako The Strand v NYC nebo Powell's Books v Portlandu.
  • Starožitnosti a vintage - navštivte bleší trhy jako Rose Bowl Flea Market v Los Angeles nebo Brooklyn Flea v NYC.

Specializované obchody jsou skvělým místem, kde se seznámit s místními fanoušky vašeho koníčku. Prodavači jsou často sami nadšenci a rádi poradí nebo sdílejí informace o lokální scéně. Mnoho specializovaných obchodů pořádá workshopy, přednášky nebo komunitní setkání, které mohou obohatit vaši návštěvu.

Potraviny

Americké supermarkety jsou zážitkem samy o sobě - nabízejí sortiment a velikosti balení, které v Evropě často nenajdete. Pro foodie je nákup potravin v USA dobrodružstvím:

  • Whole Foods Market - prémiový řetězec zaměřený na organické a přírodní potraviny.
  • Trader Joe's - oblíbený řetězec s vlastními produkty, často inspirovanými mezinárodní kuchyní, za rozumné ceny.
  • Erewhon (Los Angeles) - ultra-prémiový supermarket, kde nakupují celebrity a health-conscious spotřebitelé.
  • Farmářské trhy - najdete je v každém větším městě, nabízejí lokální sezónní produkty a speciality.
  • Etnické supermarkety - asijské (H Mart, 99 Ranch Market), mexické (Northgate González) a další specializované obchody nabízejí autentické mezinárodní potraviny.

Co si dovézt domů? Americké potraviny, které v Evropě těžko seženete: různé druhy ořechových másel, BBQ omáčky z různých regionů, speciální druhy sušenek Oreo, ranch dresink, Graham crackers, marshmallow fluff, maple sirup přímo z farmy, mexické chipsy a salsas, nebo specifické druhy sladkostí jako Charleston Chew nebo Milk Duds.

Náš tajný tip: Vyhněte se turistickým potravinám v dárkovém balení a místo toho prozkoumejte lokální speciality - pralinky z New Orleans, čokoláda z Portlandu nebo mac & cheese z Vermontu. Vždy se ptejte místních na jejich oblíbené potraviny!

Alkohol a cigarety

Pravidla pro nákup a konzumaci alkoholu se v USA výrazně liší stát od státu, což může být pro Evropany matoucí:

  • Věkový limit pro nákup alkoholu je v celých USA 21 let, pro cigarety 21 let.
  • V některých státech (tzv. "dry counties") je prodej alkoholu omezen nebo zcela zakázán.
  • "Blue laws" v některých státech zakazují prodej alkoholu v neděli nebo o svátcích.
  • V mnoha státech se tvrdý alkohol prodává pouze ve specializovaných obchodech (liquor stores).

Kam jít za nákupy alkoholu:

  • Total Wine & More - největší nezávislý prodejce vína, piva a lihovin v USA s obrovským výběrem.
  • BevMo! - populární řetězec na západním pobřeží.
  • Místní vinařství a pivovary - často nabízejí prohlídky a degustace s možností zakoupit produkty přímo od výrobce.
  • Craft pivovary - Amerika zažívá boom řemeslných piv, v každém větším městě najdete lokální pivovary s možností nákupu lahví či plechovek.

Co si dovézt: americké bourbony (zvláště menší značky, které se do Evropy nedováží), řemeslná piva z lokálních mikropivovarů, vína z méně známých vinařských oblastí jako Finger Lakes nebo Virginia. Pozor na přísná celní omezení při dovozu alkoholu do EU.

Cigarety jsou v USA výrazně levnější než v Evropě, ale jejich dovoz do EU podléhá přísným limitům. Ceny se výrazně liší stát od státu kvůli rozdílnému zdanění - nejlevnější jsou na jihu USA, nejdražší v New Yorku a Kalifornii.

Trhy

Americké trhy nabízejí autentický pohled do lokální kultury a jsou skvělým místem pro nákup jedinečných suvenýrů a dárků:

  • Chelsea Market (New York) - historická tržnice v bývalé továrně Nabisco, dnes plná gastro podniků, pekáren, rybáren a obchůdků s dárky.
  • Pike Place Market (Seattle) - ikonický trh u pobřeží s čerstvými rybami, květinami, řemeslnými výrobky a prvním Starbucks na světě.
  • Grand Central Market (Los Angeles) - historic food hall v centru LA s více než 30 stánky.
  • Reading Terminal Market (Philadelphia) - jeden z nejstarších a největších krytých trhů v USA, kde najdete i amišské farmáře prodávající své produkty.
  • French Market (New Orleans) - nejstarší trh v USA založený v roce 1791, dnes nabízející mix jídla, umění a řemesel.

Na trzích potkáte skutečné tvůrce produktů, což vám dává možnost dozvědět se příběhy za výrobky, které kupujete. Mnohé trhy pořádají speciální události včetně živé hudby, kuchařských ukázek nebo sezónních slavností. Nejvýhodnější ceny na trzích získáte ke konci dne, kdy prodejci často snižují ceny, aby nemuseli zboží odnášet zpět.

Náš tajný tip: Na trzích vždy ochutnávejte vzorky a nebojte se smlouvat, zejména pokud kupujete více věcí od jednoho prodejce. Americký trh je také skvělým místem, kde se dozvědět o místních atrakcích a událostech, které turistické průvodce nezmiňují.

Místní produkty

Každý region USA má své typické produkty, které představují ideální autentické suvenýry:

  • Severovýchod: javorový sirup z Vermontu, cranberry produkty z Cape Cod, Maine lobster keramika, lodní dekorace z Nové Anglie
  • Jih: bourbony z Kentucky, hot sauce z Louisiany, pralinky z New Orleans, ručně tkané košíky z Jižní Karolíny
  • Středozápad: sýry z Wisconsinu, cherry produkty z Michiganu, ručně vyráběný nábytek Amišů
  • Západ: víno z Napa Valley, kalifornské olivové oleje, indiánské umění z Nového Mexika, kávové speciality z Portlandu
  • Havaj: kona káva, makadamové ořechy, havajské košile Aloha, rukodělné výrobky z dřeva Koa

Při nákupu lokálních produktů se vždy ptejte na jejich původ - mnoho "typicky amerických" suvenýrů se ve skutečnosti vyrábí v Číně. Hledejte označení "Made in USA" nebo ještě lépe, nakupujte přímo od výrobců na řemeslných trzích a farmách.

Mnoho lokálních produktů má zajímavý příběh nebo tradici - například hrnčířství z regionu Seagrove v Severní Karolíně pokračuje v tradici staré přes 200 let, nebo ručně vyráběné kovbojské boty z Texasu, které představují skutečné americké řemeslo.

Jak ušetřit

Nakupování v USA může být cenově výhodné, pokud víte, kde a jak nakupovat:

  • Slevové kupony - stáhněte si aplikace jako RetailMeNot nebo Honey, které automaticky hledají slevy a kupony.
  • Registrujte se pro věrnostní programy - i jako turista můžete využít slevy v rámci věrnostních programů obchodů, které plánujete navštívit vícekrát.
  • Využijte tax-free nakupování - v některých státech (Oregon, Delaware, Montana, New Hampshire, Alaska) se neplatí žádná sales tax.
  • Požádejte o "tourist refund" - mnoho luxusních obchodů nabízí zahraničním návštěvníkům možnost vrácení daně při nákupu nad určitou částku.
  • Nakupujte mimo sezónu - nejlepší slevy najdete po Vánocích (leden), po Dni díkůvzdání (Black Friday), a koncem léta (srpen).
  • Sledujte výprodejové akce - Labor Day (začátek září), Memorial Day (konec května) a Presidents' Day (únor) jsou tradičními termíny velkých výprodejů.

Než začnete se slevovým maratonem, stanovte si rozpočet a seznam věcí, které chcete koupit. Americké obchody jsou mistři v přesvědčování zákazníků k neplánovaným nákupům. Pamatujte, že slevy 50-70% nejsou v USA během výprodejů ničím neobvyklým - pokud vidíte slevu jen 20-30%, pravděpodobně to není ta nejlepší nabídka.

Náš tajný tip: Mnoho outletových center nabízí dodatečné slevy pro zahraniční turisty - stačí se zastavit v informačním centru a předložit pas. Některá centra dokonce nabízejí speciální shuttle busy z větších měst přímo k outletům.

Kde naleznete více informací

Pro aktuální informace o nákupech v USA využijte tyto zdroje:

  • Visit The USA - oficiální turistický portál USA s informacemi o nákupních destinacích
  • Premium Outlets - informace o outletových centrech po celých USA
  • Travel Tax - detailní informace o vrácení daně pro zahraniční návštěvníky
  • Mall of America - největší nákupní centrum v USA s informacemi o aktuálních akcích
  • NYC Go - oficiální průvodce New Yorkem s tipy na nákupy
  • Discover Los Angeles - oficiální turistický web Los Angeles

Sledování sociálních sítí konkrétních nákupních center nebo outletů je nejlepším způsobem, jak získat informace o aktuálních slevách a akcích. Mnoho outletových center má speciální VIP kluby pro mezinárodní návštěvníky s exkluzivními nabídkami.

Před cestou nezapomeňte zkontrolovat celní limity pro dovoz zboží zpět do EU a připravte si dostatečnou rezervu v kreditní kartě - americké nákupy mohou být návykové!

Chystáte se do Spojených států? S námi ušetříte!

Levné letenky najdete zde >

Levné zájezdy najdete zde >

Levné hotely najdete zde >

Levné výlety najdete zde >

Levný pronájem auta najdete zde >

Conversion widget

Nejčastější dotazy

Kde najdeme nejlepší outlety v USA?

Ve Spojených státech se nachází několik velmi kvalitních outletových center, kde můžete nakoupit značkové zboží za výrazně nižší ceny. Mezi nejpopulárnější patří řetězce Premium Outlets a Tanger Outlets, které najdete napříč celými Státy. K nejlepším outletům patří Woodbury Common Premium Outlets nedaleko New Yorku, kde na ploše téměř 85 000 m² najdete přes 220 luxusních i běžných značek se slevami 25-65%. V Kalifornii doporučujeme navštívit Desert Hills Premium Outlets poblíž Palm Springs nebo Camarillo Premium Outlets nedaleko Los Angeles.

Na Floridě stojí za návštěvu Sawgrass Mills v oblasti Miami, které je největším outletovým centrem ve státě. V Chicagu najdete Chicago Premium Outlets a v Las Vegas Las Vegas North Premium Outlets a Las Vegas South Premium Outlets. Nezapomeňte, že většina těchto center je otevřena denně od 10:00 do 21:00, o víkendech často s prodlouženou otevírací dobou. Pro nejlepší zážitek z nakupování doporučujeme navštívit outlety během všedních dnů, kdy bývá méně lidí.

Jak funguje vrácení daně (tax refund) při nákupech v USA?

Na rozdíl od mnoha zemí Spojené státy nemají celostátní systém vracení daně pro zahraniční návštěvníky. V USA neexistuje obdoba evropského VAT refundu, kde byste mohli žádat o vrácení daně z přidané hodnoty. Každý stát má svou vlastní prodejní daň (sales tax) a žádný z nich automaticky nenabízí program vrácení této daně pro turisty. Prodejní daň se pohybuje od 0% (např. v Oregonu, Montaně nebo Delaware) až po téměř 10% v některých městech a okresech.

Existují však výjimky. Některá obchodní centra, outlety nebo velké obchody ve městech s vysokou návštěvností turistů mohou nabízet speciální programy pro návštěvníky ze zahraničí. Například některé luxusní obchody v New Yorku nebo Los Angeles mohou turistům nabídnout možnost nákupu bez daně, pokud prokážou, že zboží bude vyvezeno ze země. Toto však není standardizované a závisí na konkrétním obchodě. Pokud plánujete větší nákupy, je vhodné se předem informovat přímo v obchodě, zda takový program nabízí. Nejbezpečnějším způsobem, jak se vyhnout placení vysoké prodejní daně, je nakupovat ve státech, kde tato daň není uplatňována, jako je Oregon nebo Delaware.

Jaké jsou nejlepší sezónní výprodeje v USA?

Americké výprodeje patří k nejvýhodnějším na světě a nabízejí skvělé příležitosti pro nákupy se slevami. Největší výprodejovou akcí roku je bezpochyby Black Friday, který připadá na pátek po Dni díkůvzdání (čtvrtý čtvrtek v listopadu). V tento den začínají vánoční výprodeje a slevy často dosahují 50-80%. V posledních letech se Black Friday rozšířil na celý víkend a pokračuje až do tzv. Cyber Monday, který je zaměřený na online nákupy.

Další významné výprodeje se konají po Vánocích (26. prosince a dále), kdy obchody vyprodávají vánoční zboží a zimní kolekce. V létě stojí za pozornost výprodeje kolem Dne nezávislosti (4. července), kdy začínají letní výprodeje. Labor Day (první pondělí v září) přináší výprodeje letního zboží a začátek nabídek podzimních kolekcí. Mnoho obchodů také pořádá výprodeje během Memorial Day víkendu (poslední pondělí v květnu) a během Presidents' Day (třetí pondělí v únoru). Pro milovníky elektroniky je ideální doba nákupů kolem Super Bowlu (začátek února), kdy jsou ve slevě zejména televizory a další elektronika. Zajímavostí je, že během těchto výprodejových akcí často nakupují i místní obyvatelé, takže počítejte s většími frontami a omezenými zásobami nejžádanějšího zboží.

Jak se orientovat v amerických velikostech oblečení a obuvi?

Americké velikosti se výrazně liší od evropských, což může při nákupech způsobit zmatení. U dámského oblečení jsou americké velikosti přibližně o 2 čísla nižší než evropské - například evropská velikost 38 odpovídá americké 6 nebo 8. U pánského oblečení je situace podobná - evropská 50 obvykle odpovídá americké 40. U dětského oblečení jsou rozdíly ještě výraznější, protože Američané často používají věkové označení místo čísel.

Co se týče obuvi, pánská americká velikost je přibližně o 1-1,5 čísla menší než evropská (evropská 43 je přibližně americká 9,5-10). U dámské obuvi je rozdíl přibližně 2 čísla (evropská 39 odpovídá americké 8). Komplikací je, že některé americké značky mohou mít vlastní velikostní tabulky a velikosti se mohou lišit i podle konkrétního stylu nebo modelu. Proto vždy doporučujeme oblečení a obuv vyzkoušet přímo v obchodě.

Další komplikací může být, že některé značky používají označení jako S (small), M (medium), L (large) a XL (extra large), jejichž přesná definice se může mezi značkami lišit. Ve většině obchodů najdete velikostní tabulky a personál je obvykle ochotný pomoci s výběrem správné velikosti. Mnoho Američanů má také tendenci nosit volnější oblečení než Evropané, což může ovlivnit vnímání toho, jak by měla daná velikost padnout.

Jaké jsou nejpopulárnější nákupní ulice a čtvrti v amerických městech?

Americká města nabízejí úžasné nákupní zóny, které kombinují luxusní butiky, velké obchodní domy i menší originální obchody. V New Yorku je ikonickou nákupní ulicí Fifth Avenue, kde najdete vlajkové prodejny světových značek jako Saks Fifth Avenue, Tiffany & Co., Versace nebo Apple Store. Za návštěvu stojí i SoHo, kde najdete mix velkých značek a nezávislých designérských obchodů, nebo luxusní Madison Avenue. V Los Angeles je nejznámější nákupní ulicí Rodeo Drive v Beverly Hills, proslulá díky filmu Pretty Woman, kde najdete nejluxusnější značky světa.

San Francisco nabízí Union Square s řadou obchodních domů a butiků, ale i čtvrť Hayes Valley s nezávislými obchody. V Chicagu je hlavní nákupní tepnou Magnificent Mile podél Michigan Avenue, kde najdete vše od luxusních značek až po velké obchodní domy. Miami je známé svou Lincoln Road Mall, pěší zónou s obchody, restauracemi a galeriemi, nebo Design District s luxusními butiky. V Bostonu stojí za návštěvu Newbury Street, lemovaná viktoriánskými domy s butiky a kavárnami.

Ve Washingtonu, D.C. je populární Georgetown s nezávislými obchody i známými značkami. Při návštěvě těchto oblastí doporučujeme kombinovat nakupování s gastronomickými zážitky a prohlídkou místních pamětihodností, protože se často nacházejí v historicky nebo kulturně významných částech měst.

Jak funguje systém prodejních daní (sales tax) v USA?

Na rozdíl od většiny evropských zemí, kde je DPH již zahrnuta v ceně, v USA se prodejní daň přičítá až při placení u pokladny. To znamená, že cena uvedená na zboží není konečná, což může být pro zahraniční návštěvníky matoucí. Výše prodejní daně se liší stát od státu a často se liší i v rámci jednotlivých měst nebo okresů. Neexistuje žádná celostátní prodejní daň.

Prodejní daň se pohybuje od 0% ve státech jako Alaska, Delaware, Montana, New Hampshire a Oregon (kde žádná prodejní daň není) až po téměř 10% v místech s nejvyšší daní. Například v New Yorku je kombinovaná státní a městská prodejní daň přibližně 8,875%, v Los Angeles až 9,5% a v Chicagu dokonce kolem 10,25%. Tyto daně se vztahují na většinu spotřebního zboží, ale existují výjimky - v mnoha státech nepodléhají dani potraviny, léky nebo oblečení do určité cenové hranice.

Pokud plánujete větší nákupy, může být výhodné nakupovat ve státech bez prodejní daně. V ostatních případech doporučujeme počítat s tím, že konečná cena bude o 5-10% vyšší než cena uvedená na cenovce. Některé větší řetězce a zejména outlety již někdy uvádějí konečné ceny včetně daně, ale není to běžnou praxí. Pro přesný výpočet konečné ceny existují mobilní aplikace, které dokáží podle lokality určit aktuální výši prodejní daně.

Jaké jsou nejlepší americké obchodní domy a co v nich nakoupit?

Americké obchodní domy nabízejí širší sortiment a často lepší zákaznický servis než jejich evropské protějšky. Mezi nejluxusnější patří Neiman Marcus, který nabízí prémiové značky a je známý svou vynikající zákaznickou péčí. Saks Fifth Avenue je další luxusní obchodní dům s kořeny v New Yorku, který je skvělým místem pro nákup designérského oblečení a kosmetiky. Nordstrom se těší velké oblibě díky své cenové dostupnosti, širokému sortimentu a štědré politice vracení zboží.

Macy's je pravděpodobně nejznámějším americkým obchodním domem a jeho vlajková prodejna na Herald Square v New Yorku je největším obchodním domem na světě. Macy's nabízí širokou škálu zboží od cenově dostupných až po luxusní značky. Bloomingdale's, rozpoznatelný svými "velkými hnědými taškami", kombinuje luxusní a středně drahé značky. JCPenney a Kohl's jsou cenově dostupnější obchodní domy zaměřené na střední třídu, kde najdete kvalitní oblečení, domácí potřeby a doplňky za rozumné ceny.

Většina těchto obchodních domů nabízí věrnostní programy, které mohou využít i zahraniční návštěvníci. Často stačí se zaregistrovat přímo v obchodě a můžete okamžitě získat slevu na nákup (obvykle 10-15%). Také se vyplatí sledovat sezónní výprodeje, kdy lze nakoupit se slevami až 70%. Většina těchto obchodních domů má také vlastní značky, které nabízejí dobrý poměr ceny a kvality.

Jaké elektronické zboží se vyplatí nakupovat v USA?

Elektronika patří mezi nejžádanější zboží, které cestovatelé z Evropy nakupují v USA. Cenový rozdíl může být výrazný, zejména u produktů amerických značek jako Apple, Dell nebo HP. iPhony, iPady a Macbooky bývají v USA levnější o 15-30% oproti evropským cenám, a to i po započítání prodejní daně. Podobně fotoaparáty značek Canon, Nikon nebo Sony mohou být výrazně levnější. Kromě nižší ceny dostanete často i novější modely, které se do Evropy dostanou s několikaměsíčním zpožděním.

Pro nákup elektroniky doporučujeme navštívit velké specializované prodejny jako Best Buy, Micro Center nebo B&H Photo Video (zejména v New Yorku). Tyto řetězce nabízejí široký sortiment, často ještě výhodnější než online obchody, a navíc možnost zboží vyzkoušet. Pokud se rozhodnete pro nákup elektroniky, pamatujte na několik důležitých věcí: zkontrolujte kompatibilitu napětí (většina moderních zařízení má univerzální adaptéry 110-240V), zjistěte, zda je produkt odemčený pro mezinárodní použití (zejména u mobilů a tabletů), a ověřte, zda mezinárodní záruka platí i v Evropě.

Co se týče cla, při návratu do EU můžete bez proclení dovézt zboží v hodnotě do 430 € na osobu. U dražšího zboží zaplatíte clo a DPH. Vždy si schovejte účtenku, abyste mohli dokázat hodnotu zboží. Některé obchody nabízejí doručení zboží do hotelu nebo na adresu ve státě bez prodejní daně, čímž můžete ušetřit dalších 5-10%.

Jsou v USA dostupné evropské značky a za jaké ceny?

Mnoho evropských značek je na americkém trhu dobře zastoupeno, ale jejich dostupnost a ceny se výrazně liší od toho, na co jsme zvyklí v Evropě. Luxusní evropské značky jako Louis Vuitton, Gucci, Prada nebo Chanel mají v USA podobné nebo mírně vyšší ceny než v Evropě, takže jejich nákup většinou není výhodný. Naopak dostupnější evropské značky jako Zara, H&M, Mango nebo Uniqlo mohou mít v USA vyšší ceny o 10-30% než v Evropě, takže ani jejich nákup obvykle nepředstavuje úsporu.

Některé evropské značky, které jsou v Evropě běžně dostupné, mohou být v USA vzácnější a dražší - například některé německé, skandinávské nebo italské značky oblečení. Naopak si můžete užít široký výběr amerických značek, které mohou být v USA podstatně levnější - například Levi's, Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Michael Kors nebo Coach. Tyto značky můžete v outletech nebo během výprodejů nakoupit se slevami 40-70% oproti evropským cenám.

Pro evropské cestující může být zajímavé objevovat americké značky, které nejsou v Evropě běžně dostupné nebo jsou tam výrazně dražší - například Abercrombie & Fitch, Hollister, Victoria's Secret, Bath & Body Works, Old Navy nebo americké designérské značky jako Tory Burch či Kate Spade. Tyto značky nabízejí specifický americký styl a často velmi dobrý poměr ceny a kvality, zejména během výprodejů nebo v outletech.

Jak nakupovat v USA online a nechat si zboží doručit do hotelu?

Nakupování online během pobytu v USA může být výhodné, protože internetové obchody často nabízejí širší sortiment a lepší ceny než kamenné prodejny. Téměř všechny americké hotely jsou zvyklé přijímat balíčky pro své hosty, ale je vhodné je o tom předem informovat. Při objednávání zboží online uveďte jako doručovací adresu adresu hotelu ve formátu: Vaše jméno, název hotelu, adresa hotelu, číslo pokoje (je-li známo), město, stát, PSČ. V poznámce pro doručení může být užitečné uvést "Hotel Guest" nebo "Hold for Arrival" s datem vašeho příjezdu, pokud zboží dorazí před vámi.

Mezi nejpopulárnější online obchody v USA patří Amazon.com, který nabízí nejširší sortiment a často doručení zdarma při objednávce nad 25 $. Další oblíbené online obchody zahrnují Walmart.com, Target.com, BestBuy.com (elektronika), Macys.com nebo Nordstrom.com (oblečení a doplňky). Většina těchto obchodů nabízí rychlé doručení, často do 2-3 dnů. Některé obchody také umožňují objednat zboží online a vyzvednout ho v nejbližší prodejně (click and collect), což může být praktické při krátkodobém pobytu.

Pokud nakupujete online, ujistěte se, že doručení proběhne během vašeho pobytu v hotelu. Některé hotely si mohou účtovat poplatek za příjem nebo uskladnění balíčků (obvykle 5-20 $ za balík), zejména v luxusních hotelech nebo při větším množství balíků. Doporučujeme zvolit doručení s možností sledování zásilky (tracking) a před odjezdem z hotelu se ujistit, že všechny vaše balíčky dorazily.

Praha