Turbulence v letadle. Jsou nebezpečné?

Turbulence v letadle. Jsou nebezpečné?

Jsou nepříjemné, pravda. Snad každý, kdo více než jednou letěl, se snimi setkal. Ale nejsou životu nebezpečné. Pojďme se podívat, co za turbulencemi stojí a proč není potřeba se jich příliš obávat.

Proč turbulence vznikají?

Zjednodušeně řečeno, pokud letadlo čelí jakýmkoliv překážkám, ať už prolétá mezi horami, či mrakodrapy nebo přes bouřkové mraky, kde se mísí jednotlivé proudy vzduchu vrůzných směrech, může dojít k turbulencím. Často knim dochází také při přeletu zpevniny nad moře, kde se potkává teplejší a chladnější vzduch. Tyto výkyvy mohou způsobit propad letadla nebo naopak letadlo nadzvednou. Pasažéři často cítí otřesy třeba už při vzletu nebo naopak při přistání. Což je naprosto běžné. Turbulence mohou překvapit i v oblastech bez oblačnosti. Jedná se o tzv. turbulenci v čistém vzduchu. Vzniká blízkostí jet streamů, tj. rychle se pohybujících proudů vzduchu.

<

Vědí piloti, jak se vtakových situacích zachovat?

Piloti jsou vyškoleni, aby uměli turbulence předvídat, rozuměli jejich výskytu, fyzice a věděli, jak jim čelit. Díky tomu mohou včas a adekvátně zareagovat. Obvykle je potřeba zpomalit rychlost letadla na takovou, která je určena pro průlet turbulencemi. Toto pravidlo se dodržuje i proto, aby se předešlo sebemenšímu poškození letounu. Piloti mohou také požádat pracovníka řízení letového provozu o vyšší nebo nižší letovou hladinu. Pro piloty jsou turbulence ale běžnou součástí snad každého letu.

Lze turbulence předvídat?

Piloti si zpravidla mezi sebou předávají zprávy o turbulencích. Nahlašují mimo jiné jejich výskyt na tzv. Air Traffic Control, aby se jim vyhnula i ostatní letadla. Nebo je naopak o výskytu turbulencí informuje řízení letového provozu. Mohou je tím pádem obletět, nadletět nebo podletět. To vše je možné.

Mohou turbulence poškodit letadlo?

Letadla jsou vsoučasné době konstruována tak, aby čelila obrovským zátěžím. Nejnovější modely letadel splňují nejvyšší standard flexibility nejen vůči turbulencím. Ani ty nejsilnější turbulence nemohou samy o sobě způsobit pád letadla. Propad o desítky metrů či dokonce úder blesku, to vše letadla vsoučasnosti vydrží. Po každém letu, při kterém se vyskytne vyšší míra turbulence, je letoun vždy řádně prohlédnut, aby měla letecká společnost jistotu, že nedošlo kžádnému poškození.

Mohou se pasažéři během turbulencí zranit?

Zpravidla pokaždé, kdy piloti vyhodnotí situaci třeba jen mírně nebezpečnou, požádají personál i pasažéry o připoutání bezpečnostními pásy. Tento pokyn by měli všichni bez výjimky dodržet, aby předešli jakémukoliv zranění nebo nehodě. Ze statistik vyplývá, že turbulence ročně zraní stovky cestujících, právě kvůli nedodržení pokynů ze strany pilotů či palubního personálu.

Aplikace zBrna umožní lepší předpověď turbulencí

Vyhnout se včas turbulencím mohou piloti od minulého roku i díky vývojářům a inženýrům zČeska. Vyvinuli aplikaci Wheather Information Service, která poskytuje přehled o počasí vreálném čase. I díky tomu mohou piloti lépe reagovat na blížící se změny počasí. Řada leteckých společností aplikaci testuje. Výrobce Airbusu již zařízení zakoupil a zařadil do standardní výbavy několika vybraných modelů letadel (A320, A330, A340 a A350).