Sardinie přes Couchsurfing a stopem – Díl II.

Po naší první couchsurfingové zkušenosti ve městě Scano di Montiferro na západě Sardinie přijíždíme (já a má kamarádka Iveta) do města Guspini, kde nás zcela zdarma ubytovává náš další hostitel přes Couchsurfing (www.couchsurfing.com). Po noci strávené ve velkém domě našeho hostitele se sIvetou pěšky vydáváme za město a máme vúmyslu stopem pokračovat přes hory až na mořské pobřeží.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vybaveny jsme pouze nepříliš podrobnou mapou oblasti, na které není žádná přímá cesta zGuspini kpobřeží zkreslena. Ale náš hostitel Sandro nás ubezpečuje, že zde cesty jsou.

8 kilometrů zGuspini do horské vesničky Montevecchio jdeme pěšky. Krajina se postupně mění a sblížícím se polednem začíná být horko. U Guspini je příroda vokolí silnice krásně zelená, část cesty lemují impozantní kaktusy. Čím víc se blížíme khorám, tím víc zeleně ubývá a krajina se stává vyprahlejší.

UMontevecchio se nám podaří stopnout auto, první a také na dlouhou dobu poslední, které na našem výletě potkáváme. Řidič však nejede daleko a po pár minutách jízdy nás vysazuje.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Svědomím toho, že stačí přejít hory a jsme u moře, vydáváme se pěšky po prašné kamenité silnici. Okolí na nás začíná působit stále více neutěšeným, až téměř depresivním, dojmem. Míjíme zcela opuštěné oplocené doly (v 60. letech zde skončila těžba rudy a uhlí) a polorozbořené domy a ubytovny horníků.

Slunce pálí čím dál tím víc, před námi stále jen hory, moře vnedohlednu. A po čtyřech hodinách chůze, kdy nám již dochází voda, nepotkáváme stále ani jedno auto. Jako spása se před námi objevuje turistická cedule, podle níž zjišťujeme, že sice jdeme turistickou trasou, ale jinou, než jsme původně zamýšlely. Na některé zneznačených rozcestí jsme pravděpodobně špatně zabočily. Jdeme tedy po obtížné turistické trase motající se horami, místo po té lehčí mířící přímo kmoři! A co nám vůbec nedodává optimismu, moře je ještě hodně daleko. Pokud nepotkáme auto, nestihneme dojít do civilizace snad ani do večera.

Vydáváme se tedy směrem, kterým by to dle mapy mělo být kpobřeží nejblíže. Po dalších dvou hodinách chůze, kdy už máme opravdu velkou žízeň, začínáme mít dojem, že v dálce spatřujeme první domy. A co víc, slyšíme za námi hluk motoru! Auto je uvnitř i na korbě tak naložené, že se ani nepokoušíme stopovat. Řidič však sám zastavuje, zauta vyskakují milí romští chlapci a za chvíli už nám pomáhají i sbatohy vylézt na korbu. Cesta je to veselá a netrvá dlouho a přijíždíme do civilizace. Moc netušíme, kde jsme, tak malá vesnice na naší mapě není. Nevíme tedy ani, kterým směrem stopovat. Iveta odchází zakoupit do malého obchůdkuu cesty vytouženou vodu a já celá znavená zatím sedím na obrubníku a držím před sebou ceduli MARE.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Světe div se, Iveta ještě není zpět znákupu a už zastavuje auto a vněm Pino, malý veselý padesátník mluvící pouze italsky. Setkáním sPinem je naší odměnou za celodenní chůzi horami. Ač mluvíme každý jiným jazykem, Pino se dovtípí, že toužíme poznat místní pobřeží. Nakládá nás tedy do auta a knaší radosti se stává na celý zbytek dne a večera naším průvodcem.

Díky Pinovi se nám daří během jednoho odpoledne poznat nekrásnější místa rekreační oblasti Costa Verde (Zeleného pobřeží) na západním pobřeží Sardinie. Nejprve míříme do přímořského městečka Buggerru, které bývávalo velkým nákladním přístavem (v době, kdy probíhala vhorách těžba). Dnes už zde kotví jen několik malých člunů a přístav působí skoro opuštěným dojmem.

Jako jednu znejkrásnějších pláží ostrova nám náš průvodce představuje Cala Domestica. Nyní vbřeznu jsme na pláži zcela sami a můžeme se pokochat její krásou.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Další zastávkou našeho výletu jsou impozantní písečné duny zvané Sardinská poušť, nacházející se za Spiaggia della Piscinas.

To už se ale blíží večer. Spolu sPinem vychutnáváme večeři vtypicky sardinském stylu, sestávající se zmnoha druhů pro nás exotické zeleniny, ovoce a mořských plodů. Ktomu všemu přikusujeme malé bagetky.

Když už se blíží čas spaní, Pino nás veze do domu našeho hostitele přes Couchsurfing, kde trávíme poslední noc našeho putování po Sardinii. Ráno se pak vydáváme stopem zpět do Alghera, odkud se společností Ryanair odlétáme do Bratislavy.