Moje první couchsurfingová zkušenost byla na Sardinii. Už dříve jsem občas slýchala, že někteří cestovatelé využívají možnost ubytování zdarma u jiných cestovatelů registrovaných na stránkách www.couchsurfing.com. Couchsurfing je navíc také o sdílení zážitků, poznávání jiné kultury  a v neposlední řadě si člověk procvičí v domácnosti hostitele cizí jazyk. Toto všechno mě už dlouho lákalo. Když se na stránkách letecké společnosti Ryanair objevily levné letenky Bratislava – Alghero, neváhala jsem a založila jsem si profil a také se  přidala do skupiny couchsurferů!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I když jsem neměla zatím žádné reference (pozitivem při hledání noclehu je, pokud máte na svém profilu hodně kladných referencí od ubytovaných či hostitelů), podařilo se mi pro mě a mou kamarádku Ivetu najít ubytování na Sardinii téměř ihned. A to rovnou u dvou hostitelů!

Na Sardinii přilétáme v březnu, v době, kdy vše kvete a je už příjemně teplo. Z letiště v Algheru stopem vyrážíme do historického městečka Bosa, kde nás již očekává náš první hostitel Antonio, sympatický mladík, který je couchsurferem již pěknou řádku let. Počáteční rozpaky se rozplývají u šálků kávy v místní útulné kavárně a s radostí přijímáme nabídku na večerní prohlídku města Bosy s Antoniovým výkladem. Bosa patří dle průvodců k nejkrásnějším městům Sardinie. A nás opravdu také okouzlila. Dominantou města je hrad tyčící se nad městem. Kolem města protéká jediná splavná sardinská řeka Fiume Temo.

Když už je téměř tma, nakládá Antonio nás i naše zavazadla do svého Opla a odjíždíme do vnitrozemí, do malého městečka Scano di Montiferro, které je Antoniovým bydlištěm. Dům, ve kterém bydlí Antonio, je vysoký tři podlaží a tak úzký, že se do každého podlaží vejde jen jeden pokoj. Dostáváme přidělen pokoj hned v přízemí. Každá máme svou postel, kuchyň a koupelnu využíváme společnou s Antoniem. Antonio nám na uvítanou připravuje večeři v tradičním italském stylu, těstoviny s tuňákem a poté nám spolu se svým kamarádem z kapely a hraje na kytaru hezké sardinské písně.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ráno po probuzení společně snídáme a Antonio nám nabízí, že nám bude průvodcem po okolí. Vzal si kvůli nám na dnešek v práci volno. Protože máme s Ivetou obě rády přírodu, s radostí souhlasíme s prohlídkou Antoniovy zahrady, která se nachází ve vedlejší vesnici. Zahrada je to na naše poměry hodně rozlehlá a rostou zde rozličné druhy pro nás exotických rostlin, z nichž ani polovinu neznáme jménem. Velkou část zahrady tvoří olivovníky.

Vesnice na Sardinii působí zcela jiným dojmem, než české vesnice. Zdají se mi historičtější, ale také zanedbanější. Například na trávou zarostlém dětském hřišti se místo hrajících si dětí spokojeně pasou krávy!

Protože obě s Ivetou milujeme koně, představuje nám Antonio svého bratrance, který na Sardinii vlastní jezdeckou stáj. Zrovna probíhá výcvik mladých svěřenců.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Antonio má také své dva koně. Nemá je ale ustájené ve stáji, ale celoročně volně puštěné venku na pastvinách, které mu patří. Nasedáme tedy do auta a jedeme se na koníka a pastviny podívat. Krom dvou koní se na pastvinách spokojeně prochází stádo krav, které také patří Antoniovi.

Antonio nám ukazuje nuragh ležící na jeho pozemku. Jedná se o kruhovou stavbu z balvanů, bez pojiva. Nuraghy, postavené před 3,5 tis. lety civilizací Nuraghů, se vyskytují pouze na Sardínii. Antonio si stěžuje, že italská vláda nemá zájem financovat průzkum nuraghů. A dokud nebude proveden průzkum, stavba z balvanů musí zůstat na Antoniově pozemku zcela nedotčena. Přijde mi logické, že tak stará památka přece musí zůstat v původním stavu, zachována i pro příští generace. Antonio má ale evidentně jiný názor a nuragh mu na pozemku vadí.

Z vrcholu stavby máme krásný výhled na okolní vesničky a pastviny.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Když se blíží večer, nakupujeme v malém obchůdku ve Scano di Montiferro ingredience na dnešní večeři. Tentokrát vaříme my s Ivetou, a to ve velkém, jelikož Antonio na večeři pozval několik kamarádů z kapely. Dlouho do noci zpíváme a hrajeme na kytaru. Ráno se pak probouzím s bolestí krku a pomalu mi odchází hlas. Zdá se, že zapůsobila kombinace vytrvalého zpěvu a chladu, který v Antoniově domku panoval.

Po snídani nás náš hostitel veze na hlavní silnici, po níž pak s několika zastávkami stopem pokračujeme na jih, až do města Oristano a dále pak až do Guspini, kde bydlí náš další hostitel. Po cestě trávíme část dne na pláži a procházkou po útesech nad mořem. Ač je teprve březen a voda ještě není nejteplejší, Iveta se statečně koupe.

Po příjezdu do Guspini nakupujeme v místním Lídlu bonboniéru pro našeho hostitele Sandra, se kterým pak navečer odjíždíme do jeho velkého domu. Protože máme zatím jen jednu couchsurfingovou zkušenost, a to s velmi komunikativním a pohostinným Antoniem, Sandrův přístup nás trochu znejišťuje. Ihned po příjezdu nám Sandro provádí domem, dává nám k dispozici velký pokoj s manželskou postelí, ukazuje nám, kde je toaleta a koupelna. Dostáváme klíče od domu a jdeme se vybalit. Od toho okamžiku už s námi ale Sandro nekomunikuje. Nejsme si jisté, zda je to proto, že nám chce poskytnout soukromí, nebo zda chce mít klid on sám. Po nějakém čase se tedy osmělujeme a jdeme za Sandrem do kuchyně a ptáme se ho na typy na zítřejší výlet k moři. Poté rozhovor opět vázne, odcházíme tedy raději spát.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Když se ráno probouzíme, Sandro již je v práci. Vyrážíme tedy pěšky na kraj města, odkud máme v úmyslu stopem pokračovat k moři. Trasu jsme si vybraly přes malé městečko Montevecchio a dále přes hory. Sandro nás ubezpečuje, že tudy vede cesta a k moři se dostaneme. Že to nebylo tak jednoduché, o tom se dozvíte v dalším díle tohoto cestopisu.

Magdalena S

Sardinie přes Couchsurfing a stopem – Díl I.