Květnová Malta s malým Míšou – Díl III. – Mosta, Mdina, Valletta

Třetí den našeho pobytu na Maltě byl poznávací. Města Mdina a Valletta jsou opravdu nádherná!

Na ráno jsme měli smajitelem penzionu domluvené přestěhování do lepšího pokoje, protože ten náš opravdu neodpovídal tomu, co jsme si přes Booking objednali. Na výlet jsme nakonec vyrazili až kolem oběda, protože ráno, tím se myslí na Maltě vpoledne. Ale stěhování stálo za to. Teď máme místo malinkého smrdutého kamrlíku krásný apartmán se dvěma ložnicemi a obrovskou koupelnou!

Po cestě na autobusové nádraží se zastavujeme na polévku vmístní restauraci (6 EUR). Je zeleninová a výborná. Poté následujeme trend ze včerejška a nasedáme do prvního autobusu, který zautobusového nádraží odjíždí. Je jím bus číslo 186 jedoucí do Rabatu. První zastávka je ve městě Mosta. Autobus staví hned u krásného kruhového farního kostela Panny Marie neboli Rotundy. Jinak toho vMostě moc kvidění není, tak pokračujeme až na konečnou do Rabatu. Rabat leží na jih od opevněného města Mdina. Zkonečné zastávky autobusu vRabatu jste ve Mdině pěšky za pár minut. Stačí jen projít Howardovy zahrady.

Hned u hlavní brány do Mdiny je krásné velké dětské hřiště, na kterém se na chvíli zastavujeme.

Pak už následuje prohlídka Mdiny.

Za vstup do města a kostelů se neplatí, ostatní vstupy jsou zpoplatněné.

Procházíme úzkými historickými uličkami opevněného města.

Míša se zastavuje u každého děla a zkouší zněj střílet.

Aby měl malý nějakou motivaci město proběhnout, hrajeme si u toho na vojáky. Ve Mdině je kvidění katedrála, palác, muzea a mnoho dalšího.

Nakonec se ještě procházíme příkopem obklopujícím město a pak už nasedáme do (opět) prvního autobusu, který uvidíme. Mám to jako takovou zábavu tady – vždy jsem zvědavá, kam dojedeme.

Autobus číslo 53 míří do Valletty, hlavního města Malty.

Vysedáme na hlavním autobusovém nádraží, procházíme kolem Tritónovy kašny a městskou bránou vcházíme do Valletty. Shodou okolností se ve městě ocitáme kolem 15:30 a v16:00 má být slavnostní salva zděla.

I když vůbec netuším, kde se salva odehrává, nějakou úplnou náhodou se ocitáme na vyhlídkové terase přímo nad děly v15:50, tedy videální čas, abychom zaujali pozici hned u zábradlí a nemačkali se vdavu.

Pokud byste chtěli salvu a nabíjení také vidět hezky zblízka, tak stačí hned za městskou bránu zabočit vpravo, projít Horní zahrady Barrakka, kde už pak uvidíte nápisy Batterija a různé upoutávky na střelbu zděla.

Po salvě pak procházíme město při opevnění a zhlížíme při tom dolů naprotilehlou Sengleu a Vittoriosu.

Největšími zajímavostmi města jsou katedrála sv. Jana, Velmistrův palác a pevnost San Elmo. Mimo to se ve městě nachází spousta jiných pamětihodností, např. několik kaplí. Zpět na autobusové nádraží se vracíme hlavní třídou, která vede středem města. Nachází se zde velké množství obchůdků, restaurací, barů a cukráren. Pro Míšu zakupuji nezbytnou zmrzlinu a sobě zákusek. Je to můj první zákusek zakoupený na tomto ostrově a pravděpodobně i poslední, jelikož se vůbec nedal jíst.

Autobus jedoucí zpět do St. Pauls Bay je narvaný kprasknutí. Dokonce až tak, že na zastávkách nepřibírá další cestující a nechává je místo toho čekat, až přijede další (pravděpodobně také narvaný) autobus. Míša po cestě domů usíná, zautobusu je tedy na zastávce vynáším. Probouzí se až, když slyší, že jdeme na pizzu (9,50 EUR). Večer zakončujeme vnašem penzionu, kde nás pan majitel hostí nealko drinky.

Co bude dál? To se dozvíte vpokračování tohoto cestopisu.