Afroditina lázeň, Afroditina skála, Afroditin chrám… Bohyně lásky, plodnosti a krásy Afrodita se zrodila na Kypru a všechno ji tady připomíná. Rozhodli jsme se tedy vydat po její stopách.

Afrodita podle pověsti vystoupila z mořských vln u zátoky Petra tou Romiou na místě dnes označovaném jako Aphrodite’s Rock.

Po cestě k místě zrození bohyně jsme se rozhodli zastavit ještě i na dalších zajímavých místech, ať si ten Kypr pořádně užijeme.

Naše první zastávka byla ve městečku Yeroskipou. Podle pověsti měla bohyně Afrodita v Yeroskipou svou zahradu. Krom hezkého dětského hřiště ležícího vedle parkoviště (parkování v centru mimo parkoviště je prý zakázáno) tu mají na náměstí zajímavý kostelík Agia Paraskevi. Byzantský kostelík pochází z 9. století. V době naší návštěvy byl zavřený, prohlédli jsme si ho tedy aspoň z venku.

V nedalekém městě Kouklia jsme si zaplatili vstup do Afroditiny svatyně Sanctuary of Afrodithe a muzea Palaepafos. Kupodivu prohlídka bavila i čtyřletého Míšu. Počátky uctívání Afrodity na Kypru se datují do doby 1 500 let před naším letopočtem. Na námi navštíveném místě v dávných dobách probíhala tzv. posvátná prostituce. Před uzavřením manželství se dívka vypravila do chrámu a oddala se zde neznámému muži, který si ji vybral. Ty méně hezké musely v chrámu sloužit po tu dobu, než byly taky vybrány a splnily si svou „předmanželskou povinnost“.

V muzeu byl Míša natolik hlasitý, že přilákal pána z ochranky. Ten se nakonec ukázal být milým chlapíkem, pověděl nám spoustu věcí o exponátech muzea a podle data narození mi vyložil, že se dokážu vroucně zamilovat na první pohled a posléze být svému vyvolenému i věrná!

Poté jsme již zamířili do zátoky Petra tou Romiou. Nejprve jsme zabočili na vyhlídku a koukali na krásu pod námi. Kousek dál po silnici směrem na Pissouri jsme pak zabočili na označené parkoviště, které hlásalo, že se nacházíme u Afroditiny skály. No poznali bychom to i podle množství aut a autobusů, které se zde nacházely. Skály u rodiště bohyně vypadaly opravdu působivě. Kouzlo okamžiku rušil jen nával turistů. A to byl teprve duben!

Poté se již blížil večer, ale ještě jsme neodolali zajet kousek za Pissouri a zamířit na odlehlou pláž, kde jsme si konečně vychutnali klid a romantiku bez hromady lidí okolo.

Další den pak naše cesta po stopách bohyně pokračovala výletem do Afroditiny lázně. Z Paphosu jsme po Route B7 zamířili napříč ostrovem k severnímu pobřeží poloostrova Akamas. Botanická zahrada Baths of Afrodithe leží poblíž města Latsi. Bohyně se podle legendy na tomto místě koupala v jezírku ukrytém v jeskyni obklopené hustou vegetací. Vstup do botanické zahrady je zdarma.

Z Afroditiných koupelí se můžete vydat na Aphrodithe trail, což je značená cesta po poloostrově Akamas. My jsme s Míšou ušli jen část této horské cesty a stálo to opravdu za to!

Jelikož je na Kypru horko i v dubnu a v Baths of Afrodithe je zákaz koupání, zamířili jsme odpoledne do nedalekého města Latsi, na jednu z hezkých kamínkových pláží. I když ten den v okolí Paphosu bylo bezvětří a moře bez vln, tady na severním pobřeží byly vlny a foukal vítr. Nevadí, okoupali jsme se i tak.

V Porto Latsi jsme si koupili zmrzlinu a prohlédli si lodě v přístavu.

Kousek dál za přístavem směrem na Polis jsme objevili přímo u moře krásné dětské hřiště. Zabavili jsme se tu další hodinu.

Po cestě zpět do Paphosu jsme využili několika odpočívadel při cestě a vyfotila jsem krásné hory, kterými jsme projížděli.

Zabočili jsme také k Adonis baths and Water falls, ale i když nás místní cedule přesvědčovala, že příkrá kamenitá cesta ke koupelím je vhodná pro všechny typy aut, přece jen jsem si ji s autem z půjčovny sjet netroufla.