Dubnový Kypr s malým Míšou – díl 3. – Afrodita

Afroditina lázeň, Afroditina skála, Afroditin chrám… Bohyně lásky, plodnosti a krásy Afrodita se zrodila na Kypru a všechno ji tady připomíná. Rozhodli jsme se tedy vydat po její stopách.

Afrodita podle pověsti vystoupila zmořských vln u zátoky Petra tou Romiou na místě dnes označovaném jako Aphrodite’s Rock.

Po cestě kmístě zrození bohyně jsme se rozhodli zastavit ještě i na dalších zajímavých místech, ať si ten Kypr pořádně užijeme.

Naše první zastávka byla ve městečku Yeroskipou. Podle pověsti měla bohyně Afrodita vYeroskipou svou zahradu. Krom hezkého dětského hřiště ležícího vedle parkoviště (parkování vcentru mimo parkoviště je prý zakázáno) tu mají na náměstí zajímavý kostelík Agia Paraskevi. Byzantský kostelík pochází z9. století. Vdobě naší návštěvy byl zavřený, prohlédli jsme si ho tedy aspoň zvenku.

Vnedalekém městě Kouklia jsme si zaplatili vstup do Afroditiny svatyně Sanctuary of Afrodithe a muzea Palaepafos. Kupodivu prohlídka bavila i čtyřletého Míšu. Počátky uctívání Afrodity na Kypru se datují do doby 1500 let před naším letopočtem. Na námi navštíveném místě vdávných dobách probíhala tzv. posvátná prostituce. Před uzavřením manželství se dívka vypravila do chrámu a oddala se zde neznámému muži, který si ji vybral. Ty méně hezké musely vchrámu sloužit po tu dobu, než byly taky vybrány a splnily si svou „předmanželskou povinnost“.

Vmuzeu byl Míša natolik hlasitý, že přilákal pána zochranky. Ten se nakonec ukázal být milým chlapíkem, pověděl nám spoustu věcí o exponátech muzea a podle data narození mi vyložil, že se dokážu vroucně zamilovat na první pohled a posléze být svému vyvolenému i věrná!

Poté jsme již zamířili do zátoky Petra tou Romiou. Nejprve jsme zabočili na vyhlídku a koukali na krásu pod námi. Kousek dál po silnici směrem na Pissouri jsme pak zabočili na označené parkoviště, které hlásalo, že se nacházíme u Afroditiny skály. No poznali bychom to i podle množství aut a autobusů, které se zde nacházely. Skály u rodiště bohyně vypadaly opravdu působivě. Kouzlo okamžiku rušil jen nával turistů. A to byl teprve duben!

Poté se již blížil večer, ale ještě jsme neodolali zajet kousek za Pissouri a zamířit na odlehlou pláž, kde jsme si konečně vychutnali klid a romantiku bez hromady lidí okolo.

Další den pak naše cesta po stopách bohyně pokračovala výletem do Afroditiny lázně. ZPaphosu jsme po Route B7 zamířili napříč ostrovem ksevernímu pobřeží poloostrova Akamas. Botanická zahrada Baths of Afrodithe leží poblíž města Latsi. Bohyně se podle legendy na tomto místě koupala vjezírku ukrytém vjeskyni obklopené hustou vegetací. Vstup do botanické zahrady je zdarma.

ZAfroditiných koupelí se můžete vydat na Aphrodithe trail, což je značená cesta po poloostrově Akamas. My jsme sMíšou ušli jen část této horské cesty a stálo to opravdu za to!

Jelikož je na Kypru horko i vdubnu a vBaths of Afrodithe je zákaz koupání, zamířili jsme odpoledne do nedalekého města Latsi, na jednu zhezkých kamínkových pláží. I když ten den vokolí Paphosu bylo bezvětří a moře bez vln, tady na severním pobřeží byly vlny a foukal vítr. Nevadí, okoupali jsme se i tak.

VPorto Latsi jsme si koupili zmrzlinu a prohlédli si lodě vpřístavu.

Kousek dál za přístavem směrem na Polis jsme objevili přímo u moře krásné dětské hřiště. Zabavili jsme se tu další hodinu.

Po cestě zpět do Paphosu jsme využili několika odpočívadel při cestě a vyfotila jsem krásné hory, kterými jsme projížděli.

Zabočili jsme také kAdonis baths and Water falls, ale i když nás místní cedule přesvědčovala, že příkrá kamenitá cesta ke koupelím je vhodná pro všechny typy aut, přece jen jsem si ji sautem způjčovny sjet netroufla.