V posledních dnech se nám množily dotazy ohledně zrušení dovolených zakoupených přes cestovní kanceláře. Jak jsme původně informovali, CK klientům nabízely změnu termínu dovolené, případně vrácení zaplacené částky. Postupně se stále větší počet z nich místo vrácení peněz uchyloval k vydávání poukazů. Tento krok již před cca 2 týdny získal podporu ze strany Ministerstva pro místní rozvoj. Neexistoval ale žádný právní rámec, který by jasně specifikoval, zda se jedná o oprávněný postup. To se po dnešním jednání vlády mění, zákon ještě bude projednávat Sněmovna. V tomto článku shrneme, co se změnilo a co mohou očekávat klienti CK se zaplaceným zájezdem.

 

Jaká je změna

Dál v každém případě platí, že o zaplacené peníze nepřijdete. Do 31. srpna 2021 tu ale pro CK bude tzv. ochranná doba. Co to znamená? Cestovní kanceláře vám za všechny zaplacené zájezdy, které jsou plánované na dobu od 20. února do 31. srpna a z důvodu uzavření hranic se nemohou uskutečnit, mohou dát poukázku na jiný ekvivalentní zájezd.

 

Pokud daný voucher nevyužijete do 31. srpna 2021, poté budete mít nárok na vrácení celé zaplacené částky. Uhrazené zálohy vám v takovém případě budou vráceny nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby. 

 

Na poukazy se bude vztahovat záruka pro případ úpadku CK. 

 

Možnosti odmítnutí poukazu

Ministerstvo navrhuje, aby poukaz mohli odmítnout jedinci spadající do tzv. zvláště zranitelných skupin. O koho se jedná? Seniory nad 65 let, zdravotně postižené, nezaměstnané registrované na ÚP, samoživitele, rodiče na mateřské či rodičovské dovolené a školská zařízení. 

Jedinci z těchto skupin mají právo CK oznámit odmítnutí poukazu, cestovní kancelář jim musí vrátit všechny uhrazené platby. Zároveň samozřejmě mohou poukaz i přijmout.

 

Důvody opatření a proč bychom s ním měli souhlasit

Dané opatření má zabránit krachu cestovních kanceláří. Kdyby se všichni jejich klienti hned teď rozhodli požadovat vrácení částky za zájezd, který se z důvodu pandemie nemůže uskutečnit, krach cestovek by představoval reálnou hrozbu. 

 

Současná situace není příjemná ani jedné straně. Klienti nemohou za to, že se na zájezd nevydali, stejně tak to ale není ani vina CK. Přijetí poukazu je proto možné vnímat jako rozumné řešení, které respektuje oprávněné zájmy obou stran.  Znovu zdůrazňujeme, že o své peníze nepřicházíte. Dostanete poukaz na zcela rovnocenný zájezd, pokud ho nevyužijete, zaplacené zálohy vám následně budou vráceny v plné výši. Voucher je krytý zárukou pro případ úpadku cestovní kanceláře, nemusíte se proto obávat ho přijmout.

 

Pokud tedy máte zakoupený zájezd do 31. srpna a například z důvodu obav o své zdraví ho nechcete absolvovat, aktuálně bychom vám radili ho nerušit, ale přijmout poukaz. Vyhnete se tak storno poplatkům za zrušení zájezdu. 

 

Pokud se přesto rozhodnete zájezd zrušit, můžete do 3 měsíců od zrušení cestovní kancelář požádat o vydání poukazu na zájezd v hodnotě nejméně 10 % zaplaceného storno poplatku. Jak to může vypadat? Pokud jste za dovolenou zaplatili 20 000 Kč a storno poplatek činil 4 000 Kč, CK vám vrátila 16 000 Kč. Následně máte možnost požádat o poukaz v hodnotě 400 Kč (10 % ze storna), který můžete využít na příští dovolenou.

Covid-19: CK za zrušené zájezdy mohou vydávat poukazy!
Štítky:    

5 komentářů u „Covid-19: CK za zrušené zájezdy mohou vydávat poukazy!

  • 19.4.2020 (6:47)
    Trvalý odkaz

    Co dělat když mám na červenec zaplacenou zálohu a v červnu bych měla doplatit zbytek.Nechce se mi doplácet zájezd v současné situaci.Mám nárok na poukaz v hodnotě složené zálohy?

    Reagovat
    • 19.4.2020 (16:41)
      Trvalý odkaz

      Dobrý den, na poukaz budete mít nárok až po zaplacení celé částky. Máte dvě možnosti: 1. Po zaplacení zbývající částky Vám CK vydá poukaz platný až do konce srpna 2021. Ten můžete použít na jinou dovolenou. Pokud ho nevyužijete nebo Vám CK nenabídne ekvivalentní zájezd, po vypršení ochranné doby budete mít nárok na vrácení peněz. Nebo 2. budete chtít vypovědět smlouvu bez doplacení zbývající částky, v takovém případě Vám ale budou naúčtovány storno poplatky dle uzavřené smlouvy. Vše důležité k tématu najdete zde: https://www.mmr.cz/cs/ostatni/web/novinky/zivotni-situace-podle-lex-voucher

      Reagovat
  • 21.4.2020 (7:23)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den, mám ID 3 stupně, zájezd již proběhl, spadám do skupiny ohrožených, nebo nevíte kdo konkrétně patří do skupiny zdravotně postižených? Zájezd je zaplacený celý. Děkuji pěkně za odpověď.

    Reagovat
    • 23.4.2020 (14:54)
      Trvalý odkaz

      Dobrý den, mezi ohrožené, kteří mohou odmítnout poukaz, se řadí všichni držitelé průkazu osoby se zdravotním postižením.

      Reagovat
  • 14.5.2020 (10:01)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den, mám kompletně zaplacený zájezd na Krétu od 18/6-28/6 2020. Vše včetně pojištění jsem platil bankovním převodem při nákupu v pobočce CK Fischer. Letím se synem (ročník1978), objednavatel a plátce zájezdu jsem já. Mám ze zákona nárok na navrácení celé zaplacené částky včetně nevyužitého pojištění za oba dva? V CK jsem dostal informaci, že nárok na vrácení mám pouze já, syn ne, dostane voucher. Je toto správný postup CK? Děkuji moc za odpověď.
    Přeji hezké dny, J.K.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Získejte cestovatelské tipy jako první!