Slovinsko – část III: Největší vysokohorské jezero a 106 m vysoký vodopád Boka

Slovinsko – část III:  Největší vysokohorské jezero a 106 m vysoký vodopád Boka

Ve třetí části se zaměříme na silnici 203 a 206, která spojuje Žagu, Bovec, sedlo Vršič(1611 m.n. m.) a Kranjnkou Goru. Na tomto 55 km úseku je nespočet zajímavostí, které stojí za to vidět. Je jich tu tolik, že je pravděpodobně ani všechny za týden nestihnete.

První znich je impozantní vodopád Boka, který je se svými 106 m nejvyšším na Slovinsku. Spatřit ho můžete už zvýše zmiňované silnice. Nejvíce vody má na jaře, kdy je to podle místních opravdový hukot, který je slyšet na míle daleko. Avšak i když navštívíte Slovinsko vlétě, tak si ho můžete užít, protože vody má většinou dostatek.

Pokud se chcete podívat kvodopádu blíže, tak je dobré vyrazit po pravém břehu, po které se dá údajně dojít až na vrchol vodopádu. Vpřípadě, že vám stačí výhled pouze zdálky, tak doporučuji cestu po levém břehu, kde se cca po 15 minutách chůze nachází vyhlídka. Na tomto místě to spousta lidí zabalí a vyrazí zpět. To však nedělejte a pokračujte dál do strmého kopce, po pár minutách chůze se totiž rozestoupí les a ukáže se jeden znejkrásnějších pohledů na Julské Alpy, kdy uvidíte klikatící se průzračnou řeku Soču, údolí okolo Bovce a vpozadí pak nejvyšší vrcholky Julských Alp.

Po zhlédnutí vodopádu pokračujte dále po silnici směrem Bovec, a pak dále směr Vršič. Cesta vede pořád podél řeky Soči a jsou na ní vždycky malé odpočívadla, to znamená, že kdykoliv se můžete zastavit, podívat se, projít se po provazových mostech či se třeba vykoupat. Voda však je o poznání studenější, než vjezerech. U obce Podklanec (odbočka směr Lepena) se nachází nejkrásnější část koryta řeky, tzv.Velike Korita, což je soutěska, která je vyhloubená řekou a je přes 700 m dlouhá. Přístupná je zadarmo.

Když už jste u odbočky směr Lepena, tak můžete pokračovat i touto cestou dále a dojet až na konec údolí, kde je parkoviště. Z parkoviště vede cesta směr Krnské jezero. Cesta je sice strmá (5 km/830 m převýšení), ale široká a pohodlná, takže jí bez problému zvládnou i děti. Odměnou za výstup vám bude největší vysokohorské jezero na Slovinsku, které se nachází ve výšce 1390m.n.m. Jezero je přes 300 m dlouhé a na šířku má 150 m.

DCIM102GOPRO

Vpřípadě, že jste po výstupu vysílení, tak se můžete zastavit u nedaleké chaty (Koča na Krnskem jezeru), kde je možnost se občerstvit, případně se ubytovat. Pokud by vám naopak výstup kjezeru nestačil, tak je možnost se vydat na nějaký okolní vrchol – nabízí se třeba Krn (2244), Velika Baba (2016) či Veliki Šmohon (1939). Já jsem zvolil vrchol Velika Baba, který je vzdálený cca 90 minut chůze od jezera. Výstup není nijak těžký a myslím si, že ho zvládne každý. Nahoře je krásný výhled na okolní hory, na údolí, kterým jste přijeli autem a samozřejmě i na druhou stranu na Krnské jezero. Výstup od jezera, včetně pobytu nahoře a návratu zpět, zabere 3 hodinky. Pokud nejste tolik zdatní, tak přidejte ještě hodinu navíc.

Ale nyní už zpět na silnici číslo 206, která pokračuje dál směr sedlo Vršič.

Vpřípadě, že jedete zBovce, tak vás bude čekat 26 ostrých zatáček nahoru a 24 dolů. To znamená celkem 50 ostrých zatáček. Každá znich je očíslovaná a současně je na ní napsaný údaj o tom, vkolika výškových metrech je. Ve výšce 1200m.n.m. se nachází pravoslavná ruská kaple, kterou zde postavili ruští zajatci, kteří tuto silnici během první světové války budovali. Kapli věnovali svým 300 spolupracovníkům ze zajateckého tábora, které zde vroce 1916 pohřbila lavina.

V sedle se nachází dvě turistické chaty a dále dvě parkoviště. Jedno je placené, celodenní parkování stojí cca 3 eura, druhé je zadarmo. Parkoviště jsou zde jednak kvůli chatám, ale jednak i kvůli tomu, že je to výborné výchozí místo na túry do hor. Odsud se můžete vydat na feratové výstupy na Mojstrovku (2369), Jalovec (2645), Prisojnik (2547), Razor (2601) či až na Triglav, což je nejvyšší hora Slovinska.

Silnice je oblíbená zejména pro motorkáře, který tak mohou přjet na nejvyšší sedlo ve Slovinsku a současně se nemusí bát velkého provozu, protože cesta je pro kamiony uzavřená a pro osobní auta nevýhodná, jelikož díky 50 zatáčkám přejezd zabere delší dobu, než kdyby se jelo do Kranjské Gory přes Itálii.

Tohle je jen pár zajímavostí, které můžete na 55 km vidět. Je toho samozřejmě daleko více, můžete se vydat kprameni řeky Soči, kdalším (méně známějším) vodopádům, sjet si řeku na kajaku, na raftu, či si vyzkoušet canoning, či spoustu dalšího.

To je pro dnešek vše. Co se dozvíte vposledním díle? Čeká nás výstup na Prisojnik (2547), kdy se cestou zastavíme u NEJvětší alpského okna, projdeme se hodinu po hřebeni, zkterého bude vidět nejvyšší hora Slovinska a současně i zasněžený rakouský Grossglockner. Kromě výstupu na Prisojnik navštívíme další vodopády, řekneme si, odkud je dobré se vydat na Triglav a vneposlední řadě se také podíváme na kolik vyšel týdenní lowcoast výlet od Slovinska.