Průvodce zdarma – Tokio

Průvodce zdarma – Tokio

Tokio je jedno z největších a nejzajímavějších měst, které již dlouhá léta láká cestovatele z Evropy a Ameriky na svou mimořádnou atmosféru, kterou nikde v západním světě nenaleznete. Všudypřítomný ruch velkoměsta v kontrastu s klidnými dokonale udržovanými zahradami a buddhistickými chrámy dělá z Tokia skutečnou perlu východu.

Jak se dostat z letiště?

Narita International Airport

Autobusové spojení

Velice pohodlně se na hlavní nádraží Tokyo Station dostanete s tzv. Limousine bus – jakýmisi rychlejšími autobusy. Jízdenka vyjde na 3100 jenů (cca 630 Kč), zpáteční pak na 4500 jenů (920 Kč) a jízda trvá 100 minut. Levnější alternativou jsou klasické autobusy, které jezdí za 1000 jenů (200 Kč) na Tokyo Station a Ginza Station, za noční spoje se platí 2000 jenů. Oba typy autobusů jezdí třikrát až čtyřikrát za hodinu.

Vlakové spojení

Z letiště Narita se lze do Tokia dostat i několika typy vlaků. Nejrychlejší, nejmodernější, ale také nejdražší jsou vlaky JR Narita Express a Keisei Skyliner. V obou případech trvá cesta do centra Tokia cca 40 až 60 minut. JR Narita Express jezdí v intervalech 30 až 60 minut na Tokyo Station, Shibuya, Shinjuku nebo Yokohamaa. jízdenka stojí 3000 jenů. Keisei Skyliner jezdí každých 20 až 40 minut a stojí 2500 jenů. Samozřejmě lze využít i běžné vlaky, které stojí kolem 1000 jenů za jízdu do čtvrtí Nippori a Ueno. Vybrat si můžete z JR Sobu Line a Keisei Limited Express, vlaky bývají plné a často staví, jízda proto trvá cca 85 minut.

tok_let

Ubytování v Tokiu

Tokio nabízí nesčetně forem ubytování, od levných hostelů, přes klasické hotely až po nevšední typy ubytování jako přespávání v kapslích. Pokoj pro dva v business hotelu (obdoba našich 3* hotelů) seženete již za 1400 Kč na noc, doporučit můžeme například řetězce Tokyo Inn a Sunroute. Při výběru ubytování se vyplatí využít internetové srovnávače typu Booking.

Jak se pohybovat po městě?

Doprava v Tokiu je zajištěna výhradně metrem a nadzemní dráhou. Autobusy se vyskytují spíše v periferiích a pro turisty jsou nevhodné, řidiči totiž mluví většinou pouze japonsky a jména zastávek nebývají psána latinkou, natož překládána do angličtiny. V Tokiu existuje jen jedna tramvajová linka, která jezdí ze zastávky Minowabashi na východě města směrem na jihozápad do zastávky Waseda. Na rozdíl od metra se v autobusech platí fixní jízdné, které je 200 či 210 jenů (40 Kč).

Naopak metro je pro turisty velice přívětivé, automaty na jízdenky lze přepnout do angličtiny, veškerá hlášení o zastávkách či výlukách jsou hlášena v japonštině i angličtině a většina zaměstnanců je schopna Vám v případě nouze poradit. Společně s příměstskými vlaky je metro páteří dopravy, dopravu zajišťují dvě společnosti – Tokyo Metro (linky 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11 a 13) a Toei Subway (linky 1, 6, 10, 12). Pokud nevlastníte jízdenku pro neomezenou přepravu, budete muset při přestupu z linky jedné společnosti do druhé kupovat další jízdenku, což se prodraží. S výjimkou Nového roku funguje metro od 5:00 do 00:00, ve špičce jezdí v 3 minutových intervalech, mimo špičku jsou intervaly maximálně 10 minut. V ranní a večerní špičce se metru raději vyhnětě, tou dobou se zde nachází takové davy, že dopravní podnik najímá zaměstnance, kteří se snaží napěchovat masy lidí do vagonů.

Velice důležité jsou také vlaky JR East, Tokio má nejširší síť městských vlaků na světě, a vlaky jsou zde proto stejně důležité jako metro. Vlaky jezdí od 5:00 do 00:00 v intervalech 2 až 10 minut, podobně jako metro jsou i vlaky ve špičce silně přeplněné.

Veškeré jízdenky do metra a vlaků se kupují v automatech, které se nacházejí na každé stanici, a lze v nich nastavit anglický jazyk. Jízdné v metru se počítá podle ujetých kilometrů, vzdálenosti jednotlivých zastávek zjistíte na pláncích ve všech stanicích metra, nebo si je můžete zjistit přímo na stránkách Tokyo Metro. Jednorázové jízdenky jsou platné pouze v den koupě.

  • 1 až 6 km – 170 jenů
  • 7 až 11 km – 200 jenů
  • 12 až 19 km – 240 jenů
  • 20 až 27 km – 280 jenů
  • 28 až 40 km – 310 jenů

Pokud si koupíte lístek s kratší platností než je vaše cílová stanice, při výstupu budete muset personálu u turniketů rozdíl doplatit. V nabídce máte také balíčky jízdenek, které vždy stojí desetinásobek ceny jejich ekvivalentu (např. balíček jízdenek pro 1 až 6 km stojí 1700 jenů). Vybrat si můžete ze tří typů – víkendový balíček (14 lístků platných pouze o víkendech a státních svátcích), balíček lístků mimo špičku (12 lístků platných o víkendech a od 10:00 do 16:00 ve všední dny) a standardní balíček (11 lístků platných libovolný den v týdnu). Ceny jsou tedy stejné pro všechny balíčky, například balíček pro vzdálenost do 6 km platný o víkendech a balíček pro stejnou vzdálenost platný mimo špičku stojí stejně, rozdíl je však v počtu jízdenek. Za neprojeté jízdné Vám po odečtení poplatku 240 jenů vrátí peníze.

Pokud plánujete využívat veřejnou dopravu často, mohou se Vám vyplatit i jednodenní neomezené jízdenky Tokyo Free Kippu či Tokunai Pass. Tokyo Free Kippu stojí 1580 jenů (330 Kč) a platí ve vlacích i všech linkách metra, vyjma předměstí. Tokunai Pass stojí jen 730 jenů, ale platí jen ve vlacích na linkách Yamanote a Chuo, přesto se s ním lze vcelku dobře pohybovat po vnitřní části města.

Jak ušetřit na pobytu?

Pokud chcete ušetřit na jídle, vyzkoušejte japonskou kuchyni. Nejen, že okusíte něco nového, ale také výrazně ušetříte, restaurace v západním stylu jsou totiž mnohem dražší, opravdovým sushi ze stánku tedy nejen poznáte pravou chuť Japonska, ale také značně ušetříte.

Tokio disponuje pro turisty jednou obrovskou výhodou, kterou je volný vstup do většiny významných památek. Díky tomu se nevyplatí kupovat žádnou turistickou kartu, památky jako Sensoji či Meiji i další atrakce jako rybí trh Tsukiji nebo křižovatka Center Gai jsou totiž zdarma.

Na jaké kulturní rozdíly dávat pozor?

Velice znám je fakt, že v Japonsku se na pozdrav či poděkování lidé symbolicky pokloní, tato tradice sice uvadá, ale pokud ji budete ctít, místní rozhodně potěšíte. Pokud cestujete za japonskými přáteli či například kolegy, přivezte s sebou symbolický dárek. Dárky hrají v Japonsku velice důležitou roli, očekává se od Vás tedy nějaký menší dáreček se symbolikou země, ze které pocházíte. Japonci se zouvají častěji než Evropané, většinou platí pravidlo, že při vstupu na dřevěnou podlahu se má host vyzout. Co se dopravy týče, v Japonsku se jezdí na opačné straně než u nás a to včetně vlaků a metra. Jazykové bariéry se bát nemusíte, mladí Japonci umí většinou anglicky perfektně, a pokud se tedy s radami nebudete obracet na starší generace, měli byste s angličtinou uspět.

Památky, které nesmíte vynechat

Tokio je na rozdíl od drtivé většiny evropských měst specifické tím, že nemá jedno historické centrum, ale staré památky jsou rozmístěny po několika ostrůvcích. Turisticky nejzajímavější jsou tyto čtvrti:

  • Chiyoda – úřednické centrum s budovami jako Císařský palác, parlament, ministerstva a mnoho soukromých firem
  • Akinhabara – moderní čtvrť s pobočkami světových společností
  • Chuo – čtvrť se slavným rybím trhem Tsukiji a obchodním domem Ginza
  • Taito a Bunkyo – staré město s chrámem Asakusa, muzei Ueno Koto a množstvím řemeslnických stánků

Svatyně Meiji

Tato svatyně byla postavena na počest císaře Meijiho a císařovny Shoken, kteří se zasadili o průmyslovou modernizaci Japonska na přelomu 19. a 20. století. Vstupné je zdarma, uvnitř však musíte držet místní zvyklosti, tedy nefotografovat, nejíst, nepít a pokud možno nemluvit nahlas. Nedaleko svatyně se nachází sad s více než 200 druhy dřevin.

Chrám Sensoji

Chrám Sensoji je nejdůležitější buddhistickou stavbou v Tokiu. Chrám patří mezi nejstarší náboženské budovy v Tokiu, během 2. světové války byl však Sensoji téměř srovnán se zemí, současná podoba je dána poválečnou rekonstrukcí. Přestože oblast chrámu je silně komercializována, vstupné je stále dobrovolné.

Kókjo

Kókjo je císařský palác v tokijské čtvrti Čijoda obklopený zahradami i obrannými hradbami. Během 2. světové války byl palác zničen a rekonstrukce trvala až do roku 1968.

Zahrady Shinjuku Gyoen

Zahrady Shinjuku jsou oázou klidu v rušném velkoměstě, nalezneme zde nejen venkovní expozice s japonskými jezírky, ale také obří skleníky s nejrůznorodějšími exotickými květinami.

Rybí trh Tsukiji

Tsukiji je jeden z nejznámějších rybích trhů na světě, vyplatí se přivstat si a pozorovat, jak zde rybáři draží obrovské tuňáky a další tisíce druhů ryb a mořských plodů.

Křižovatka Center Gai ve čtvrti Shibuya

Center Gai je jakási obdoba newyorského Times Square či londýnského Piccadilly Cyrcus. Rušnou ulici ozařují neony všudypřítomných billboardů a reflektory automobilů. Ideální možností jak sledovat ruch velkoměsta bez nutnosti mačkat se v davu je návštěva jedné z mnoha okolních kaváren, odkud lze ulici sledovat.

Muzeum Edo-Tokyo

Muzeum Edo-Tokyo mapuje historii města, nalezneme tu mnoho napodobenin starých budov včetně mostu Nihonbashi.

tokyo_map

Program na jednodenní návštěvu
  • 6:00 – 8:00 – prohlídka rybího trhu Tsukiji
  • 8:00 – 8:40 – přesun k císařskému paláci
  • 8:40 – 11:00 – prohlídka paláce a okolních zahrad
  • 11:00 – 11:30 – přesun ze zastávky Nijubashimae na zastávku Shibuya
  • 11:30 – 12:00 – prohlídka křižovatky Center Gai (ideálně z oken místního Starbucksu)
  • 12:00 – 12:30 – přesun severně ke svatyni Meiji
  • 12:30 – 14:00 – prohlídka svatyně
  • 14:00 – 14:30 – přesun severovýchodně k zahradám Shinjuku
  • 14:30 – 16:30 – prohlídka zahrad
  • 16:30 – 17:00 – přesun metrem na stanici Ryogoku
  • 17:00 – 18:00 – prohlídka muzea Edo-Tokyo
  • 18:00 – 18:30 – přesun severně k chrámu Sensoji
  • 18:30 – 19:30 – prohlídka chrámu

Foto: IQRemix